Kemi

Aldehyd

28. november 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal beskrive hvad et aldehyd er og give et eksempel på et aldehyd. Jeg har fundet ud af at processen fra methan til methanal indgår der et aldehyd, men jeg forstår ikke processen og har svært ved at skrive reaktionen


Svar #1
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Er der nogle der kan hjælpe her. På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. november 2016 af mathon

                -CH_2OH\; +\; \left [ O \right ]\; \rightarrow \; -CHO

oxidation af primær alkohol til alkanal/aldehyd


Svar #3
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Rigtig mange tak for svar . Jeg ved at aldehyd karakteristiske gruppe er :

1.

CHO men hvad mener du når du skriver CH?2  ?OH det er så hydroxid, alkohol . Er det fordi der bliver oxideret O , oxygen også fremkommer aldehyd

2

Methan er så  CH4 hvordan fremkommer methanal i denne reaktion. Det jeg mener er hvordan ser reaktionen ud.

3. Vil du evt hjælpe mig med et eksempel hvor et aldehyd reagerer med noget andet og man skal indsætte endelsen(suffikset) carbaldehyd.


Svar #4
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg har prøvet at skrive reaktionen fra Methan til Methanal.

Jeg er bare ikke sikker på at jeg har gjort det rigtigt, og det vil være rigtig dejligt hvis der er nogle der gider se den vedhæftede fil hvor jeg har skrevet det


Svar #5
28. november 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg takker for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. november 2016 af mathon

              ...\; +\; \left [ O \right ]\;     betyder blot en oxidation.

              Dette kræver et oxidationsmiddel, som f.eks. kunne være Cr_2{O_7}^{2-}.

Oxidation af methanol til methanal:


   \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, H\mathbf{\color{Red} CH_2OH}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Cr_2{O_7}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;8\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, H\mathbf{\color{Red} CHO}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Cr^{3+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 7\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

          
                       


Svar #7
29. november 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælp mathon. Det jeg gerne vil forstå er reaktionen fra methan til methanal


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2016 af mathon

methan oxideres til methanol som oxideres videre til methanal.


Svar #9
30. november 2016 af HFNU (Slettet)

Ok tak hvordan fremkommer ethansyre, det er e carboxylsyre ikke


Svar #10
30. november 2016 af HFNU (Slettet)

Er det så en oxidation fra ethan til ethanol til ethansyre

??Vil du ikke godt hjælpe mig til at forstå hvordan jeg selv kan komme frem til reaktionerne.


Svar #11
30. november 2016 af HFNU (Slettet)

Håber jeg måske også kan få svar på om eddikkesyre og ethansyre er det samme stof ? og molkeyleformlen er derved CH3?COOH

Tak for hjælpen igen


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. november 2016 af mathon

     

           ethan oxideres til ethanol, der oxideres til ethanal, der oxideres til ethansyre.

Ja - eddikkesyre og ethansyre er det samme stof.


Svar #13
30. november 2016 af HFNU (Slettet)

Mange 1000 tak mathon. Det er virkelig lige det svar jeg havde brug for til at forstå det bedre.

Kan man så godt sige at reaktionen:

Ethan til ethanol til ethanal til ethansyre   :  er fra et alkan til en alkohol til et aldehyd til en carboxylsyre.

Hvordan kan jeg skrive hele den reaktion ned uden at det bliver alt for forvirrende. Vil det være bedst kun at skrive reaktionen fra ethanal til ethansyre

Mange 1000 tak igen


Svar #14
01. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg håber du har set mit spørgsmål er stadig ikke helt sikkker på svaret.


Svar #15
02. december 2016 af HFNU (Slettet)

Hvis der er en som har lyst til at svare mig på mit spørgsmål i #13...bliver jeg rigtig glad tak  


Brugbart svar (0)

Svar #16
02. december 2016 af mathon

Hvert trin i oxidationskæden er en redoxreaktion, som du ved er lang.

At skrive 4 redoxreaktioner ud i et er en uoverskuelig affære.

Men
           CH_3CH_3\; +\; \left [ O \right ]\; \rightarrow CH_3CH_2OH

           CH_3CH_2OH\; +\; \left [ O \right ]\; \rightarrow CH_3CHO

           CH_3CHO\; +\; \left [ O \right ]\; \rightarrow CH_3COOH


Svar #17
02. december 2016 af HFNU (Slettet)

Puha ja det kan jeg godt se. Mathon jeg er ikke vild god til oxidation. Har du tid til lige at fortælle mig hvilke stoffer som går sammen i 1 , 2 og 3 trin?

CH3?CH3? jeg er ikke helt med på hvilket stof det er


Svar #18
02. december 2016 af HFNU (Slettet)

Er det jeg har skrevet i svar 13 korrekt:

Ethan til ethanol til ethanal til ethansyre   :  er fra et alkan til en alkohol til et aldehyd til en carboxylsyre


Svar #19
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg er stadig meget interesseret i at forstå det du skrev i svar 16 mathon, og jeg vil også lige sige tak igen


Svar #20
02. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Mange tak for reaktionsskemaet i svar 6 og 16 mathon.

Jeg forstår i svar 6 at metanol ( alkohol) kan oxideres til et aldehyd ved hjælp af et oxidationsmiddlet dichromat.

?Jeg har dog en række spørgsmål om selve reaktionen, jeg håber du vil hjælpe mig med at forstå det selvom det er mange store spørgsmål.

?1. Er det en redoxreaktion, og hvordan kan man se det. Er det fordi der både er en oxidation og reduktion tilstede.

?2. Hvorfor bruger du dichromat som oxidationsmiddel og ikke et andet stof f.eks.

?3. Du starte med at have en primær : CH2OH , men ender så med en teritær alkohol, 3HCHO?

4.  Vil du ikke nok hjælpe mig med at forstå selve reaktionen.

3 H CH?OH (aq)      +      Cr2?O?7?2-  ?(aq)   +  8H??????+  ?(aq)       →      3 HCOH (aq)  +      2 Cr?3+ ?(aq) + 7 H?2?O (l)

?Jeg har meget svært ved at forstå hvorfor der skal være 8 H+ ? på venstre side. Hvordan kan CH?2?OH blive til 3H COH og hvorfor skal der være 7 vandmolekyler for at det går op.

?Måske vil det hjælpe mig en smule, hvis du gad og tage det trin for trin. Hvordan skal man starte sådan en reaktion...og er reaktionen afstemt nu.

?Mange mange tak for alt hjælp du har givet. Det betyder utrolig meget at du gider


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.