Samfundsfag

Gini-koefficient - kommentar

28. november 2016 af kawdk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har beregnet Gini-koefficienten for hele landet, en kommune og en familiefordelt nettoformue. Jeg skal så dernæst kommentere resultaterne ud fra et "samfundsfagligt" perspektiv.

Er der nogen, der ved hvad jeg kan komme ind på der? Er helt lost. Tænker på noget med fordelingen af ressourcerne, men i'm not sure.... anyone?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#0

Lad os tage udgangspunkt i, hvad gini-koefficienten er et udtryk for. - Den handler om, hvor lige et samfund er (dvs. den angiver uligheden i indkomstfordelingen). Hvilke fordele er der ved en høj grad af lighed ?


Svar #2
29. november 2016 af kawdk (Slettet)

Og hvilke fordele er der så?

Og er det kun det man kan komme ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

#2

Tja, hvis du angiver dine gini-koefficienter for hhv. hele landet, kommunen og familien, er det jo nemmere at hjælpe dig. - Mit indlæg i #1 skulle bare hjælpe dig med at tænke over, hvad en gini-koefficient er for en størrelse. Derudover kom der nogle spørgsmål, som det var meningen, du skulle besvare. Hvilken fordel kan du tænke på, når gini-koefficienten er lav? Set ud fra et samfundsmæssigt synspunkt?
Hint: Tænk evt. på forskelle mellem USA og Danmark.


Skriv et svar til: Gini-koefficient - kommentar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.