Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Kildekritisk analyse

30. november 2016 af smartassbitch (Slettet)

Hej, jeg skal analysere en bog til srp, har valgt fagene HIS A og ENG A 

- Er der nogle af jer, som ved om man skal skrive hvad bogens tendens er osv. altså nå man kigger på bogen med den kildekritiske metode i historie? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2016 af FransiscoMertens

Afsender: Ofte er afsenderen af en kilde tydeligt markeret ved at en tekst har en bestemt forfatter. I forbindelse med ældre tekster, tekster fra organisationer som politiske partier, og især tekster på internettet er det ofte svært at afgøre, hvem den egentlige forfatter er.

 - undersøge om en kilde er produceret af én eller flere personer. 

Kan kilden bruges som beretning – hvor god er den, når man søger en slags sandhed ( og er det, hvad du søger: en sandhedsformidler om noget i den tid, kilden ”skildrer”?

 Kan kilden bruges som levn – i hvor høj grad er den repræsentativ for dens tid- og er det, hvad du søger: en bestemt tidsalders produkt eller fortolkning?

Disse undersøgelsesspørgsmål kan videreføre til en overordnet vurdering - i hvertfald har du noget at starte op med.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. november 2016 af FransiscoMertens

Du kan evt. også undersøge:

Hvad er det for en kildetype (lovtekst, retsdokument, brev, tale,  historieskrivning etc.)?
Hvem er kildens afsender
Hvornår er kilden nedskrevet (er den samtidig med begivenhederne)?
Er det en første- eller andenhåndskilde?
Hvem har oprindeligt været modtager?
Hvad står der i kilden: opdel evt. i hovedpunkter og find det væsentlige.
Hvad er forfatterens formål med kilden?
Hvad er kildens synsvinkel eller tendens?
Hvilke historiske begivenheder eller tilstande kan kilden belyse (hvad   fortæller  kilden om  det emne der arbejdes med)? 


Skriv et svar til: Kildekritisk analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.