Fysik

Acceleration som funktion af positionen

01. december 2016 af Fisti (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal finde tiden som funktion af afstanden og kender accelerationen som funktion af afstanden. 
Neden for ses mine udregninger: Tiden som funktion af x starter dog ikke til tiden 0, men 0,7 sek. ca. Jeg kan ikke se meningen med det? Nogen der har en løsning så f(x) starter i f(0)=0? 

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2016 af peter lind

Er det nogle målinger du har foretaget? I så fald er det en simpel nulpunktsfejl. Det er som regel ikke nemt at se hvad der sker i starten af bevægelsen.

Hvis a= x''(t) = x+2 har du en 2. ordens differentialligning som er nem at løse; men det giver altså noget helt andet end det du skriver


Svar #2
07. december 2016 af Fisti (Slettet)

Det er ikke nogen målinger jeg har, blot udregninger. 
Min funktion hedder: a(x) = x+2. Hvordan kommer tiden ind i ligningen a=x''(t)= x+2. Burde det så ikke være: a(x)=x''(x)= x+2, og den ligning giver i hvert fald ikke mening. 
 

Hilsen Andreas


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2016 af peter lind

Med sådan en opgave må du have hørt om Newtons 2. lov og differentialligninger. accellerationen er pr. definition x''(t) hvor der differentieres med hensyn til tiden

den generelle løsning til sådan en differentialligning er x = c1*et + c2*e-t + c hvor c'erne er konstanter


Svar #4
08. december 2016 af Fisti (Slettet)

Okay tak, det vil jeg arbejde videre med :)


Skriv et svar til: Acceleration som funktion af positionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.