Dansk

Skriftlig fremstilling!!!

01. december 2016 af lubilu (Slettet) - Niveau: 9. klasse

I dag lavede vi skriftlig fremstilling, og vil lige gerne høre nogens mening omkring min skriftlig fremstilling. Vi have 3,5 time til det. 

Jeg valgte blogindlægget med underemnet, "skøre traditioner"

"Skriv et blogindlæg, hvor du fortæller om en skør episode ved en bestemt højtid, du har været med til at fejre. Dit blogindlæg skal: beskrive en overraskende handling, bringes på en blog der hedder Skøre traditioner og have en fængende overskrift"

Det er vedhæftet! Håber at nogen kan komme med deres mening, evt. karakter samt gerne kritik, så jeg kan udvikle mig. 

Tak på forhånd!


Svar #1
01. december 2016 af lubilu (Slettet)

Filen er vedhæftet her!

Vedhæftet fil:Skøre traditionerr.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2016 af Smut1

Jeg synes det er et udmærket blogindlæg. :) Du har en god syntaks og skriver fængslende. Dit ordforråd er også godt, men nogen af forklaringerne er lidt upræcise:

Eksempelvis er jeg i tvivl om, hvad du mener i følgende sætninger:

 "Nogle tager den dog hele vejen ..."

"Min faster, som ikke er skabt til at være engelsklærer..."

Desuden er der en del mindre sproglige fejl:

"Den kristne samt højtidlige tradition...", "tilgangsvinkel", "vi indtraf frisørsalonen", "stramt siddende"

Din kommatering på første side er bedre end på sidste side!"

Jeg har ikke forstand på karakterer, men skulle jeg give en alligevel ville det blive 10


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. december 2016 af Smut1

Du får lige lidt flere rettelser: Jeg har nok stadigvæk ikke fundet alle dine fejl.

”gidselkrigen”, fx”., ” efter denne omgang” , ”familie op,” ”fra andet”  ”tog til Iran fra… til”

(Husk, at når som og der kan byttes om, er der tale om en bisætning og så skal der være et komma.)

Du spørger bare, hvis du er i tvivl om noget! :)


Svar #4
01. december 2016 af lubilu (Slettet)

Tusind tak skal du have! Din kritik hjælper mig virkelig og husker selvfølgelig alle dine tips til en anden gang! Har fået af vide, af min dansk lærer, at hver gang det var meningen jeg skulle have 12, får jeg "desværre" 10 grundet min kommatering. Kan du give et eksempel i mit blogindlæg hvor som og der kan byttes om? Vil gerne blive meget bedre til komma! Og igen tusind tak for din virkelig gode hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. december 2016 af Smut1

Faldt også lige over disse fejl: ”ikke-eksisterende” ”tusindsvis” ”chamerende”, ”Suprise”.

Her har du et eksempel på komma ved "som" eller "der": "...at de kvinder, der finder den specifikke mand og bil interessant, kører langsomt forbi den udvalgte og udveksler numre.

Du har rigtigt nok sat komma efter "interessant", men der tale om en indskudt bisætning, og derfor skal der også være komma før "der".

Prøv at sætte kryds og bolle: Det reder mange kommafejl.


Svar #6
01. december 2016 af lubilu (Slettet)

Okay, tusind tak! Forstår det nu! Jeg har lige "opdateret" mit blogindlæg. Du må meget gerne læse det igen og hvis du falder over andre fejl, så giv besked!! Jeg har vedhæftet filen nedenunder. 

Vedhæftet fil:Skøre traditioner.pdf

Svar #7
01. december 2016 af lubilu (Slettet)

Okay, fandt lige nogle vilde kommafejl efter at jeg brugte kryds og bolle metoden. Nu er den helt opdateret. Hvis du har tid og lyst, er det denne fil du skal kigge på!

Vedhæftet fil:Skøre traditioner.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. december 2016 af Smut1

Hej igen

Din kommatering er blevet rigtig god!

Du sætter dog nogle gange et unødvendigt komma. Eksempel: ”På køreturen tilbage, så jeg en lang række mænd…” Der er kun et grundled og et udsagnsled, og derfor skal der ikke være komma.

”Julen er jo en af de bedste traditioner vi har; familiens sammenkomst, stemningen, gaverne, legene, maden, sangene, juletræet og jeg kunne blive ved.” Du har to hovedsætninger, og derfor skal der være et komma, men det ved du jo godt ;-)

Det er ikke forkert at gøre ”til vores forbavselse” til en indskudt sætning, men jeg synes, at helsætningen fungerer bedre uden den indskudte sætning.

Der er ikke nogen grund til at sætte koma mellem ”juletræ” og ”med”: ” Foran mig stod et stort juletræ, med kulørte og blinkende lys, de har formået at få fat i.” Desuden skal ”har” stå i datid. ¨

Du sætter kommaet på den forkerte side af ”at”: ”Jeg kan konstatere at, Iran er…”

Den her sætning er desuden lid mærkelig: ”…hvad formålet var ved det.” For det første fordi ”hvad” er en meget gammeldags, og sjælendt anvendt, måde at indlede sådan en type sætning på. For det andet fordi det ikke hedder ”formålet ved…” men ”formålet med…” Jeg foreslår derfor, at du omformulerer ledsætningen helt.

Jeg forstår heller ikke, hvem der gætter hvad her: ”Du gættede rigtigt”.

Håber det kan bruges.

Super godt arbejde :)


Skriv et svar til: Skriftlig fremstilling!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.