Fysik

Eftervisning af Archimedes lov forsøg

01. december 2016 af LukasVip (Slettet) - Niveau: B-niveau

Forsøget går ud på, at jeg nedsænker en stang ned i en væskesøjle, hvorefter jeg kan afmåle vægten mvægt, og da væsken i søjlen stiger, i takt med at jeg nedsænker stangen dybere, kan jeg også aflæse htop. Forsøget går ud på, at jeg skal eftervise Archimedes lov Fopdrift=mvæske*g. Har vedhæftet mine måleresultater.

Hvordan finder jeg værdierne af mvæske? Det er massen af den fortrængte væske, jeg skal beregne. Mit bud er selv formlen m=densitet*volumen, da jeg kender volumen og vandets densitet på 0,998 kg/m3.

Derudover vil jeg usikker på, om jeg har beregnet de korrekte værdier af Vvæske. Det er rumfanget af den fortrængte væskemængde, jeg skal bestemme. I mit tilfælde har jeg omregnet htop i mL til Vvæske i m3.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2016 af peter lind

Det ser meget rigtigt ud


Svar #3
01. december 2016 af LukasVip (Slettet)

Nye udregninger vedhæftet

Så har jeg beregnet værdierne for den fortrængte væskemængde mvæske ud fra formlen m=densitet*volumen. Eksempel på udregning til den første: m=0,000355 m3*0,998 kg/m3=0,00035429 kg. Ser det rigtigt ud?

Jeg udregner Fopdrift ud fra fomlen Fop=mv*g. Eksempel på udregning til den første: Fop=0,00035429 kg * 9,82 N/kg=0,00347913 N. Passer det også?


Skriv et svar til: Eftervisning af Archimedes lov forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.