Biologi

ADP og ATP i forhold til respiration og gæring

01. december 2016 af annahansenx (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal til NV-eksmanen i morgen og er blevet i tvivl om hvad ADP og ATP betyder i disse formler for aerob og anaerob respiration. Jeg ved at det står for adenosindiphosphat og adenosintriphosphat, men jeg er ikke helt klar over hvad de betyder for ligningen.

C^{_{6}} H_{12}O_{6} + 6 O+30(ADP+P)\rightarrow 6CO_{2}+6H_{2}O+30ATP

C^{_{6}} H_{12}O_{6} + 2(ADP+P)\rightarrow 2CH_{3}CH_{2}OH+2CO_{2}+2ATP ?


Brugbart svar (3)

Svar #1
01. december 2016 af jegbrugerstudieportalen1 (Slettet)

At der i den første bliver lavet mere energi end den anden.


Svar #2
01. december 2016 af annahansenx (Slettet)

Så det betyder at de indeholder energi?


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. december 2016 af Bruthos

ATP er en form for kemisk energi, som gærcellen kan omsætte. Mere ATP er lig med mere energi.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. december 2016 af Dulugtergrimt

Det, vi egentligt ser, er at vi udvinder mere energi (repræsenteret ved mere ATP på højre side af reaktionspilen) fra glukose, når der er ilt til stede.

ATP er et stof, der indeholder en række energirige bindinger. Mest energirig er den tredje fosfat-binding. Når vi omdanner glukose til ATP er det egentligt en omdannelse fra den kemiske energi, der er oplagret i glukosemolekylet, til en anden kemisk energi, som cellen er i stand til at udnytte. Cellen kan ikke forbrænde glukose direkte som energikilde. Når cellen forbruger ATP, bryder den den tredje fosfatbinding, og bruger energien fra bindingen til den ønskede funktion.

Skriv et svar til: ADP og ATP i forhold til respiration og gæring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.