Studievalg og videregående studie

Valg af studie: Læse matematik på uni

01. december 2016 af Youonetwo (Slettet)

Hej alle :D

Jeg er en kvinde i starten starten af tyverne, som har brug for jeres hjælp og vejledning. Jeg prøver at finde ud af hvad jeg vil uddanne mig til ligesom mange andre. Jeg har gået i længere tid og tænkt over det, hvad jeg er god og dårlig til osv.

Jeg er ved at jeg god til børn, vise omsorg/snakke med folk (det siger min far) og jeg er god til matematik og er kreativ. Jeg har kigget på tøjdesigner, sosu, ergoterapuet, fysik, forskellige ingenøruddannelse og alle mulige andre uddannelser. Jeg har valgt det med at arbejde med mennesker fra fordi jeg er sensitiv og har brug for ro en gang imellem og ville være bange for at ende med at blive overstimuleret og jeg er lydfølsom.

Så jeg har nu havnet på (som man kan læse i overskriften) at læse matematik på universitetet. Grunden til jeg har valgt (indtil videre) det er fordi:

1. Der er meget gode jobmuligheder

2. Jeg er god til matematik, tænke logisk og er kreativ.

3. Jeg ved at jeg vil noget inden for videnskaben, men lige hvorhenne er jeg lidt usikker på da der er mange forskellige uddannelser indenfor de narturvidenskabelige fag. Så hvis jeg vælge matematikstudiet åbner det mange dører og jeg ville ikke være så låst fast, som jeg ville være på de andre videnskablige uddannelser. På Århus læser man det første år læse ren matematik og derefter skal man vælge et sidefag. Så ville jeg læse det første år og hvis det viser sig at jeg ikke syntes det er den rigtig uddannelse, ville jeg kunne skifte uddannelse, men ville ikke behøve at tage starte helt forfra. Da matematik indgår i alle videnskablige uddannelser.

4. Der er intet gennemsnit, så jeg skal ikke bekymre mig om at nå et bestemt gennemsnit ( jeg mangler "kun" 3 enkeltfag også jeg har en hf.

5. Jeg læse en artikel inde på dr.dk hvor der stod at vil lære piger matematik ved hjælp af robotter, og det pissede mig sku lidt af. Og hvorfor blive et eller andet, når jeg ved at jeg kan det.

Men jeg er lidt tvivl om jeg er interesseret i det, eller bare vælger det fordi jeg har lettere ved de matematiske fag en de uddanelser. Da jeg bange for ikke at kunne klare hvis jeg skal læse 40 sider pr. dag og skulle kunne huske det hele som f.eks. biologi.

Hvad syntes i om min tankegang vedrørende valg af uddannelse og om det noglenlunde fornuftet eller hvad? Er er nogen her inde som går/har gået på universitetet og læse matematik eller kender nogle som gør det? Jeg har kigget inde på de forskellige hjemmesider, men ville gerne have folks egne og personlige erfaringer og meninger...

Mange tak på forhånd

Mvh Youonetwo :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2016 af peter lind

Jeg synes du har tænkt grundigt og fornuftigt over det.

Med hensyn til ren matematik skal du være klar over at det er meget abstrakt. Du skal selvfølgelig regne opgaver, men en væsentlig ting der er beviser. Det gør man for at sige det mildt ikke ret meget ud af på DTU. Der er det regnepgaver, der er det væsentlige


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2016 af dannysannem

Som #1 skriver så gør du dig allerede rigtig mange gode overvejelser om dine muligheder - og måske begrænsninger.

Mit indlæg falder måske lidt forbi de personlige erfaringer, som du efterspørger, men jeg synes selv det har en relevans og måske kan det inspirere dig eller andre, der lytter med.

Jeg tror at rigtig mange går med komplicerede uddannelsesovervejelser ligesom du gør. Det er bare ikke alle, der får dem formuleret det så tydeligt, som du gør. Og det store spørgsmål er vel et eller andet sted - hvordan bliver jeg endnu bedre klædt på til at træffe et godt uddannelsesvalg?
Måske jeg har et svar. Det virker i hvert fald for mange andre.

Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, har vi fokus på studieforberedelse indenfor blandt andet naturvidenskab. En af vores linjer hedder Science & Technology. Linjen er et arbejdedende laboratorium, hvor vi gennem eksperimenter og projekter går på opdagelse i naturvidenskabens mange facetter. Når du folder naturvidenskaben ud i et højskolemiljø uden karakterer, prøver og eksamener, så kan du få lov at lade din nysgerrighed og din lyst til at lære styre din faglige udvikling. På den måde oplever vi gang på gang at vores elever opdager hvad de brænder for og ikke mindst hvilken uddannelse de passer godt ind på. Det er klart at på sådan en linje vil matematikken også fylde rigtig meget, så den vil der blive rig mulighed for at udforske.

Samtidig er der rig mulighed for på højskole at udfolde nogle af de mange andre talenter du har indenfor det kreative og det at have med mennesker at gøre. Og højskolen vil også være en rigtig god og tryg øveplads for at blive klogere på din sensitivitet, så du bliver bedre til at forstå og handle ud fra den i fremtiden  - fx på en uddannelse eller i et fremtidigt erhverv.

Nå, jeg håber, at du fandt det lidt inspirerende, og at du lige nu sidder og tænker på, om det kunne være noget for dig at tage på højskole efter endt HF. Der er der i hvert fald rigtig mange før dig, der har været glade for at de gjorde.

Pøj pøj med din HF og dine uddannelsesovevejelser :-) 


Skriv et svar til: Valg af studie: Læse matematik på uni

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.