Kemi

Hjælp til at forstå den vedhæftede fil om syreanhydrider

02. december 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Efter at have læst hvad der står i min bog om : Syreanhydrider er jeg stadig ikke helt med på hvad det egentlig er. Jeg har søgt på forskellige sider ,men er forstår det stadig ikke 1000 %.

Er der en af jer herinde som vil hjælpe mig ??

Der er også givet et eksempel på ; Ethansyreanhydrid.

Er der en som vil forklarer mig med enkelte og simple ord hvad det er der sker under processen . Er det 2 carboxylgrupper der bindes sammen .....men hvad er det helt der sker ? og hvordan dannes ethansyreanhydrid.

Det hele er i den vedhæftede fil

Vedhæftet fil: Syreanhydrider.JPG

Svar #1
03. december 2016 af HFNU (Slettet)

Har stadig ikke fundet et svar på mit spørgsmål, så hvis der er nogle der lige har set tråden og gerne vil hjælpe så er i meget velkommen.

På forhånd 1000 TAK skal i have


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du har to ethansyre molekyler, der er carboxylsyrer, der reagerer og danner eddikesyreanhydrid. De to ethansyre molekyler reagerer ved en kondensationsreaktion, hvor der fraspaltes vand. Det er ved de to OH-grupper i carboxylsyregruppen, at der sker en fraspaltning af vand. For det ene ethansyre molekyle afgives der en OH-gruppe, mens den anden kun afgiver et H-atom (dette giver H2O, der er vand). De to ethansyremolekyler binder så til hinanden gennem det tilbageværende O-atom. 

Den generelle struktur for et syreanhydrid er et centralt O-atom, der er bundet til to C-atomer, der hver især er bundet til et andet O-atom med en dobbeltbinding. Den sidste binding til de to C-atomer, vi har tidligere snakket om, at hvert C-atom kan have 4 bindinger, vil være "valgfri". 

Håber det er simpelt nok og forståeligt. 

Kondensationsreaktion: En sammenbinding af to organiske molekyler under fraspaltning af et mindre molekyle (ofte vand).


Svar #3
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Det er en meget meget god forklaring. 1000 1000 tak hvor er det sødt af dig . Nu forstår jeg det, selvom jeg synes det var ret svært at forstå.

tak


Svar #4
04. december 2016 af HFNU (Slettet)

Er det rigtig at stoffet som bliver dannet : Ethansyreanhydrid er fuldstændig blandbar med vand.


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det tør jeg ikke give et konkret svar på. Jeg har intet data omkring det. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. december 2016 af Soeffi

#4 Det går jo netop i stykker i vand på grund af hydrolysering. 

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja det er selvfølgelig rigtigt, som #6 pointerer: 

(CH3CO)2O + H2O -------> 2 CH3COOH

Eddikesyreanhydrid hydrolyseres og danner to eddikesyre molekyler. Hvis du vendte reaktionspilen om, ville du have din oprindelige kondensationsreaktion. Dette er skyldes, at kondensationsreaktion og hydrolyse er hinandens modsætninger. 


Svar #8
06. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælp alt jeres hjælp. Tak fordi du lige skriver at hydrolyse er det modsatte af en kondensationsreaktion. Jeg fortår det  nu fordi du har vist reaktionen går begge veje , hvis man vender reaktionspilen om  i svar 7.  Tak skaljeglavedinelektier 


Skriv et svar til: Hjælp til at forstå den vedhæftede fil om syreanhydrider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.