Fysik

Hvad gør en modstand til en modstand?

04. december 2016 af Jegvedingenting - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvad gør en modstand til en modstand?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. december 2016 af peter lind

Det er bestemt ikke noget dumt spørgsmål; men svært at besvare. Du skal ind i kvantemekanikken og mangelegeme teorien. Det hører under under fysikstudiet efter bachelor graden


Svar #2
04. december 2016 af Jegvedingenting

Så venter jeg til jeg forhåbentlig når dertil. Selvom det plager mig ikke at vide det, hehe.

Men Peter, det spørgsmål, jeg sendte til dig, er det noget du er behjælpelig med? Jeg er lidt forvirret af at læse forskellige artikler.


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. december 2016 af Number42

For en simpel og naiv forklaring:

Elektrisk strøm er en strøm af elektriske ladninger i form af elektroner.   Metaller har elektroner der ikke er fast bundet til atomerne; men kan flyde relativet frit omkring i metallet som en sky af elektroner. Elektronerne bumper ind i andre elektroner og atomer når de bevæger sig og spredes fra den retning de ellers ville tage (elektroner opfører sig som bølger der brydes mod forhindringer). Det koster energi som afsættes i from af varme.  Jo mere varme desto mere modstand er der. Energien der tabes som varme er U*I (spænding over modstanden gange strømmen).

Modstanden i materialet af hænger af hvor frie elektronerne er, hvor mange frie der er og strukturen i materialet.

Hvis man kan gøre elektronernes bølgelængder længere kan modstanden falde faktisk helt til nul. Når elektronerne danner par ved lave temperaturer bliver den kombinerede bølgelængde lang og elektron parrene kan bevæge sig meget friere. Fx som i en superleder.  


Svar #4
06. december 2016 af Jegvedingenting

#3

Tak for det. Det hjalp faktisk lidt. 


Skriv et svar til: Hvad gør en modstand til en modstand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.