Kemi

Ethansyre

06. december 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej er der ikke nogle der vil hjælpe mig med at forstå reaktionen til ethansyre.

I min kemibog står der følgende; CH3?COOH dannes ved eddikesyrebakteriers hjælp, når ethanol i vin oxideres( vineddike):

CH3?CH2OH    +   O?2                    →                CH3COOH +  H2?O.

Jeg forstår godt hvilke stoffer der går sammen og hvad der bliver dannet, men jeg forstår ikke selve reaktionen. Jeg vil blive rigtig glad hvis der er en som gider at forklarer mig hvordan man på højre side får edikkesyre og vand.

1000 1000 tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2016 af ChemistryIsKey

Tror du skal kigge på mekanismen for reaktionen, hvis du vil forstå den helt i dybden. Dette er dog langt over B-niveau, så ved ikke om det er relevant eller til gavn :)


Svar #2
06. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar tilbage qewrett.

Jeg tror måske ikke jeg har fået formuleret mig helt korrekt så. Det er selve reaktionsskemaet jeg ikke kan forstå.

CH3?CH2?OH   +  O2?    →    CH?3??COOH   +   H2?O

Hvad er det der sker her...Altså på venstre side har jeg H3 og H2   ?, men på højre side har jeg H H?2    O?og endnu et H som står samme med eddikesyre, CH3?COOH.

Jeg forstå ikke hvordan man har afstemt reaktionen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2016 af ChemistryIsKey

Du har at gøre med en oxidation af en primær alkohol til en carboxylsyre.
Egentlig er reaktionen to-delt, hvor alkoholen først oxideres til et aldehyd og derefter oxideres aldehydet til en carboxylsyre. Denne "dobbelte" oxidation kan kun ske, fordi der er tale om en primær alkohol med to H'er på carbonatomet (svarende til to mulige oxidationer). Jeg har opskrevet det med strukturformler herunder;

Hvis du lægger disse to reaktioner sammen, får du netop den reaktion du har skrevet i dit opslag.
Ved ikke om dette er nok til at du kan forstå hvad der sker, men ellers må du spørge :)


Svar #4
08. december 2016 af HFNU (Slettet)

Mange tak for stukturformlerne. Jeg er ikke helt med på det dog...

Er den 1 formel et alkohol også tilsættes der dioxygen og der opstår et aldehyd som så oxideres videre til en carboxylsyre?? hvorfor skriver du 1/2 O2?   .

Jeg har talt atomerne på først venstre side og dernæst højre. Der er selvfælgelig lige mange af hver. Det der nok er mit problem er bare at jeg stadig ikke er god til at afstemme en reaktion, selvom jeg godt kan forstå det når det er afstemt.

Hvis der nu kun stod:    CH3?CH2OH  + O2?   så ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skulle starte med at afstemme. Jeg ved selvfølgelig godt jeg skal tælle atomerne og at der skal være lige mange på begge sider... Har du muligvis et godt råd til hvad man kan gøre, for at lære at blive bedre til at afstemme.

På forhånd mange mange tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. december 2016 af ChemistryIsKey

Når man opskriver oxidationer i gymnasiet, forsimpler man det sande billede af reaktionen ved at bruge ilt som reaktant. I virkeligheden anvendes et oxidationsmiddel (og syre) - f.eks. chromat (CrO42-) eller permanganat (MnO4-). For at forstå det fulde billede, må man derfor gå i dybden med reaktionens mekanisme, men igen er det noget over niveau. Se f.eks. den fulde reaktion for oxidationen af ethanol til ethansyre vha. chromat som oxidationsmiddel;

Med alt det der foregår 'bag scenen' kan jeg godt forstå du har svært ved at forholde dig til den forsimplede oxidation, men på den anden side kan denne simplificering være nødvendig og praktisk ved kemi på lavere niveau :)


Svar #6
08. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for alle sturktuformlerne så jeg kan se hvordan oxidationen foregår. Jeg har lige et spørgsmål i den første model med ethanol +  hvad er det som står i midten af modellen . Er det Cromat. Der hvor der står Cr. Er det strukturformlen for ethanol du starter med at tegne


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. december 2016 af ChemistryIsKey

Hmm er lidt i tvivl om, hvad du præcist spørger om.

Ved den helt første reaktion er reaktanterne ethanol (CH3CH2OH) og chromsyre (H2CrO4). :)


Svar #8
10. december 2016 af HFNU (Slettet)

TAK

Altså det jeg spørger om er efter molekyleformlen for ethanol som du også skriver. For hvilket stof tegner du så strukturfomel... Er det chromsyre som du skriver. 

Jeg kunne også sige det på en anden måde. De to strukturformler du har tegnet efter ethanols molekyleformel hvad hedder de. Hvordan kan det være de to stoffer er de samme. Jeg tænker på den pil du har skrevet i mellem dem


Skriv et svar til: Ethansyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.