Matematik

et parabelformet tværsnit

06. december 2016 af fred270q - Niveau: B-niveau

Et firma fremstiller paraboler til bl.a. modtagelse af signaler fra satellitter.
En parabol har – naturligvis – et parabelformet tværsnit.
En af modellerne har en form, der kan udtrykkes ved formlen:


y= 0,02x^2 + 0,04x.


1) Beregn parabolens diameter og dybde. (Vink: Tænk på opgaven med kanonen på Kronborg)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2016 af peter lind

Der mangler oplysninger. Kom dog med hele opgaven


Svar #2
06. december 2016 af fred270q

Opgave 2.
Et firma fremstiller paraboler til bl.a. modtagelse af signaler fra satellitter.
En parabol har – naturligvis – et parabelformet tværsnit.
En af modellerne har en form, der kan udtrykkes ved formlen:
y= 0,02x2 + 0,04x.
1) Beregn parabolens diameter og dybde. (Vink: Tænk på opgaven med kanonen på Kronborg)
Firmaet vil fremstille en parabol med samme diameter, men dybden skal kun være 3 cm.
2) Find formlen for denne parabol.
(vink: Tænk på hvordan I løste spørgsmål 1 i opgaven. I denne del kender I de to rødder (0 og 100). Tænk også over hvordan toppunktet evt. kan bruges til at finde a og b).
3) Parabolen presses ud af en plade af aluminium, der er 2 mm tyk. Hvor meget aluminium er der i hver parabol. Angiv svaret i cm3 med maksimalt 2 decimaler.

Det her er hele opgave


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2016 af peter lind

Der må være nogle begrænsninger på x- som det er nævnt er parablen uendelig stor diameter og dybde. 


Svar #4
06. december 2016 af fred270q

jeg har vist dig altid som der står i opgaven, så jeg vid hvordan jeg skal gøre det. det er derfor jeg er kommet her på fordi den giver igen mening


Skriv et svar til: et parabelformet tværsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.