Dansk

Grundled og hvad er grundleddet?

07. december 2016 af NielsThoegersen - Niveau: 9. klasse

Hej. :)

Jeg skal til terminsprøven i dansk - retskrivning i morgen, og kunne godt tænke at få svar på et par småting, for at føle mig lidt mere forberedt:

Kan det og der, stå som grundleddet i en sætning? F.eks:

"Det var en god dag"

 x?  o

Samtidig så er der altid den klassiske "Find Ordklassen", hvilket jeg er virkelig dårlig til! Har i nogle "regler" eller noter som jeg kan få/låne. :)

Og sidst men ikke mindst. Hvor mange dele af sætningen kan egentlig være grundled.

Hvis vi f.eks. har denne sætning: De europæiske og amerikanske studenter krævere mere indflydelse.

Her er udsagnsleddet "krævede". Men hvad er grundleddet? Er det bare "studenter", eller er det "de europæiske og amerikanske studenter"?

På forhånd tak.

Hilsen Niels


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2016 af Stygotius

Grundleddet er den eller det elle de som foretager en "handling"

I dit første eksempel kalder man "det" et  "foreløbigt grundled"

I dit andet eksempel er  er grundleddet "de europæiske og amerikanske studenter",

Ordklasserne kan du slå op i en eller anden dansk ordbog, f.eks. på  sproget.dk


Svar #2
07. december 2016 af NielsThoegersen

Det var nu mere forklaringen jeg spurgte om, Stygotius.

Hvorfor er det "de europæiske og amerikanske studenter".

Og jeg plejer også normalt bare at slå ordene op i en ordbog, men den holder ikke i længden, fordi ord kan have flere ordklasser. F.eks. "selv", som både kan være et substantiv, pronomen og adverbium. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2016 af Stygotius

Det  kan du have ret i, men så må   man forstå ordklassernes natur, -f.eks. er et adjektiv et ord som beskriver en egenskab ved noget eller nogen; et pronomen er ord som står i stedet for et substantiv  (pro = i stedet for +  nomen = substantiv) osv, osv.

Eks. "Hun er dum, smuk, uudholdelig, grim, køn, stor, lille osv.

For at finde subjektet kan man spørge hvem eller hvad + udsagnsleddet (verballedet),  og så har man subjektet.

F.eks. spørger man "hvem krævede?" og svaret er så "De europæiske og amerikanske studenter"

Forklaringen gav jeg jo i og med at at jeg i #1 sagde: "Grundleddet er den eller det eller de som foretager en "handling".

-Er det ikke en tydelig forklaring?

Præpositioner (forholdsord) er ord som beskrive et forhold mellem to substantiver eller pronominer.

Eks pengene ligger bordet, -bøgerne ligger  i  tasken, -han er forelsket i   hende, -nøglen ligger under måtten, -hun er glad for ham, -bilen holder foran porten, hun rejser fra Kbhvn til Roskilde, etc. etc. 

Adverbier  (biord) er ord som først og fremmest udtrykker tid, sted, måde eller grad.

Eks. Bilen kan køre hurtigt (måden), -hun taler (måden)tydeligt, -hun synger (graden) meget smukt (måden), -han bor dér (stedet), jeg kommer nu (tiden), -han er utrolig (graden) fræk.

Artikler (kendeord) er små ord, som står foran substantiver. De kan være bestemte eller ubestemte. På dansk sættes de bag efter  substantivet hvis der ikke kommer et adjektiv efter dem

Eks Den lille dreng  -  Det gamle hus

Bestemte artikler: bilen (fælleskøn) , huset (intetkøn) og angiver ordets køn

Ubestemte artikler: en bil (fælleskøn)  et hus (intetkøn


Skriv et svar til: Grundled og hvad er grundleddet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.