Matematik

Har virkelig brug for hjælp!

07. december 2016 af Karlse - Niveau: C-niveau

Alkohol er det eneste rusmiddel som nedbrydes med konstant hastighed, dvs. nedbrydningen foregår lineært efter flg. forskrift

f(t)= at+b

f(t) er mængden af alkohol i blodet i mg

t er tiden i timer

Hvilket foretegn må a have?

Gør  rede for betydningen af konstanterne a, og b?

Er der vil hjælpe mig med disse to spørgsmål, og har virkelig prøvet, men kunne ikke helt forstår hvad de mener? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. december 2016 af FMK

eftersom at indholdet af alkohol i blodet falder fordi kroppen nedbryder det, må grafen falde, derfor er a negativ. konstanten b fortæller så noget om alkohol indtaget, dvs. hvor meget alkohol personen har indtaget, punktet hvorfra grafen så begynder at falde. Det er tanken bag. De vil så have det i tid og mg i stedet. tiden opad y aksen. og mængden i mg i blodet som falder hen ad x-aksen.


Svar #2
07. december 2016 af Karlse

Tusind tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2016 af Toonwire

Lad mig forklare dig hvad konstanterne a og b rent betydningsmæssigt står for, og så se om du ikke selv kan finde ud af, om fortegnet for a skal være positivt eller negativt.

a er en koefficient til funktionens variabel, t.
dvs. når t ændrer sig, bestemmer a hvor stor den ændring kommer til at betyde for funktionen.
a kaldes også for hældningskoefficienten. Den bestemmer altså hvor meget grafen for funktionen hælder.
--> Hvilket fortegn skal så have hvis funktionsværdien aftager som følge af en positiv stigning i t?

b er begyndelsesværdien (grafisk er den værdien for skæring med y-aksen i (0,b))
altså den værdi som funktionen antager, når den variable t er lig 0.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. december 2016 af FMK

#1

eftersom at indholdet af alkohol i blodet falder fordi kroppen nedbryder det, må grafen falde, derfor er a negativ. konstanten b fortæller så noget om alkohol indtaget, dvs. hvor meget alkohol personen har indtaget, punktet hvorfra grafen så begynder at falde. Det er tanken bag. De vil så have det i tid og mg i stedet. tiden opad y aksen. og mængden i mg i blodet som falder hen ad x-aksen.


korrigere lige mit svar: f(t) er mængden af alkohol i blodet i mg, dvs. mg af alkohol i blodet på y-aksen og tiden hen ad x-aksen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. december 2016 af Patron1 (Slettet)

--> Hvilket fortegn skal a så have hvis funktionsværdien aftager som følge af en positiv stigning i t?

Altså jeg ville umiddelbart sige a er negativ, fordi hældningskoefficienten a er aftagende, da alkoholen i blodet falder med tiden. 

Passer det?


Skriv et svar til: Har virkelig brug for hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.