Kemi

Acetylsalicylsyre - polaritet

08. december 2016 af Wio123 - Niveau: B-niveau

Hej alle!

Jeg sidder og er meget i tvivl om hvad der bestemmer om et stof er polært eller upolært. Er der eventuelt nogen der kunne forklare mig dette, ud fra acetylsalicylsyre. Jeg sidder lidt og er i knibe angående en rapport jeg skal skrive 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2016 af ChemistryIsKey

Du skal overordnet set kigge efter polære grupper. Dvs. grupper, hvori der indgår C-O, C-N, O-H og N-H bindinger. I acetylsalicylsyre har du en carboxylsyre (meget polær gruppe) og en ester (polær gruppe). Disse kan danne hydrogenbindinger i dette tilfælde pga. elektronegativitetsforskellen mellem C og O, og O og H. Derved kan disse gruppe danne hydrogenbindinger til de meget polære vandmolekyler og binde sig relativt stærkt til vand = De kan opløses i vand.

Som tommelfingerregel skal der 4 upolære grupper til at modvirke 1 polær gruppe (i forhold til om molekylet hovedsageligt er upolært eller polært). Polaritet er dog ikke sort og hvidt, men derimod et spektrum, så der kan være grader af polaritet og derved opløselighed. 

Acetylsalicylsyre er overordnet set et polært molekyle og (til en vis grad fordi molekylet også indeholder upolære grupper) blandbart med vand :)


Svar #2
08. december 2016 af Wio123

Lige hvad jeg ledte efter taaaaaaaaaaaaak!!!!


Skriv et svar til: Acetylsalicylsyre - polaritet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.