Kemi

Phthalater

10. december 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal skrive om phthalater. Derfor kunne jeg godt tænke mig at lære mere om strukturformlen for DEHP og butylester.

Det jeg tænker på er hvilke stoffer de er sat sammen af hver især og hvilke dele stoffet man kan sige der er hydrofobe og hvilke der er hydrofile.

Jeg kunne også meget godt tænke meget at vide hvordan man udefra struktur og molekyleformlerne kan se at phtalater rent faktisk er ester. Der står også på s. 3 at ;  "Monoesteren er tydeligvis mere vandopløselig" hvorfor det            ???

Jeg opgiver linket hvor man kan se begge stoffers sturkturformler, figur 1 side 3 er DEHP, Di-2-ethylhexylphtalat og på side 4 ses, figur 4 ses Butylesteren.

http://lmfk.dk/kemiforlaget/kemifortiden/data/oestrogenlignendeforbindelser.pdf.

 Jeg har selv læst en del om phtalater, deres virkning og anvendelse.... men det er svært for mig at forstå den kemiske sammensætning og hydrolyseringen som i figur 4 foregår i 2 trin.

På forhånd 1000 tak for hjælp


Svar #1
11. december 2016 af HFNU (Slettet)

Nu vedhæfter jeg et billede af selve stoffet. Jeg har stadig brug for hjælp til at forstå sammensætningen af atomer i det her stof.

´Det jeg mener er f.eks. OC4Hg?  

Hvad er navnet på stoffet.

Hvilke atomer der det sammensat af. Hvordan kan man se det er ester....

Håber der er nogle der vil hjælpe mig.

Vedhæftet fil:phthalater.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Det er meget svært at se dit billede. Kan du vedhæfte det i en skarpere og en retvendt udgave? 


Svar #3
12. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ja jeg har lige oploadet den igen nu...håber du kan se det bedre nu

Vedhæftet fil:kemi billede.JPG

Svar #4
12. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg oploader det lige igen..men ellers så kan man se stoffet meget bedre på det her link:

http://lmfk.dk/kemiforlaget/kemifortiden/data/oestrogenlignendeforbindelser.pdf.

Vedhæftet fil:billede 1 kemi .JPG

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

#1 Jeg gætter på, du spørger til det stof, jeg har vedhæftet. 

· OC4H9 Der er tale om et 9-tal og ikke et H. 

· Stoffet hedder Dibutylphthalat

· Er der noget specifikt, du tænker på i forhold til "atom sammensætningen"? En ester har den den funktionelle gruppe, som jeg har markeret med en cirkel på mit vedhæftede billede. Ellers så se her: https://da.wikipedia.org/wiki/Ester. Stoffet indeholder 2 estergrupper. Der skal kun en til for, at det kaldes for en ester. 


Svar #6
12. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar.

Altså jeg kender ikke stoffet men fra dit billede og det at der på side 3 i linket er tegnet stoffet Dibutylphatalat, mener jeg ikke det lige helt er det stof jeg gerne vil vide mere om.

Det stof jeg ha en masse spørgsmål om er på s. 4 figur 4 i det link jeg har vedhæftet:

http://lmfk.dk/kemiforlaget/kemifortiden/data/oestrogenlignendeforbindelser.pdf; Pdf filens titel er ; Kemi for tiden.Hvad er kemien bag østrogenlignende forbindelser....En normal google søgning kan hente den frem.

1.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide om stoffet er hvorfor stoffet er mere vandopløselig end stoffet DEHP, det står i de øverste linjer på s.3. Det er derfor jeg godt kunne tænke mig at vide hvilke atommer stoffet ´, (figur 4, side 4 ) er sammensat af , som gør at det reagerer på den måde som det gør.

2.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man strukturmæssigt kan se at phthalate har en ester gruppe.  ?Jeg kunne også meget godt tænke mig at forstå hydrolyseringen som altså sker i 2 trin....


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Er det vedhæftede billede stoffet du henviser til? 


Svar #8
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

Ja det er korrekt. Det er stoffet. Der er bare 2 trin mere...


Svar #9
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

Kan du hjælpe mig med det ?


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Stoffet er mere vandopløseligt end DEHP, fordi antallet af CHn-grupper (upolære grupper), i forhold til estergrupperne(polære grupper), er mindre. De er dog begge to overvejende upolære.

2. Læs #5 i forhold til, hvorfor det er en ester.

En hydrolyse er: Spaltning af organisk stof under vandoptagelse. 

Ved hver estergruppe optages der vand, hvorefter der spaltes et butan-1-ol molekyler fra. Dette sker en gang ved hver estergruppe, hvorfor der er tale om to reaktionstrin. 

P.S. så er stoffet i #5 og #7 det samme. C4Her bare tegnet ud på min tegning. 


Svar #11
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak for at du giver dig tid til at svare på mine spørgsmål. Det betyder rigtig meget for mig og det er ligeledes en stor hjælp for mig. Så jeg vil bare gerne sig tak igen for alt den tid og energi du bruger for at hjælpe.

Jeg har nok lidt behov for at spørger ind til det hele. Da jeg skal vide noget om phthalater og jeg synes det er utrolig svært allerede i forvejen.   Når du skriver at stoffet som hedder (dibutylphthalat ?) er mere opløselige end  DEHP fordi antallet af CHn? grupper som er upolære i forhold til estergrupperne er mindre..er det så det samme som at sige Dibutylphthalat  har et mindre antal af grupper carbonhydrider. Hvad mener du med CHn grupperne?.

Jeg ved at ester har en funktionel gruppe som er ?-COO?-? og jeg kan også sagtens se at stoffet på s. 4 har en dobbeltbinding til O,  2 gange og dermed nok har 2 estergrupper. Grunden til jeg har svært ved at forstå sammensætningen af stoffet er nok pågrund af den måde det er tegnet på. Jeg ved ikke helt hvor carbon atomerne sidder, også forstår jeg heller ikke molkeyleformlen: OC4H9?.

Jeg er ikke helt med på det sidste du skriver : at butan-1-ol -molekyler spaltes ...fra hvad. Mener du at det bliver adskilt.

På forhånd mange tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Dibutylphthalat (forkortet DBP) har et lavere antal af C-atomer med tilhørende H-atomer end DEHP. De to stoffer får deres polære "egenskaber" fra oxygen atomerne i deres opbygning. De to stoffer har det samme antal oxygen atomer, men ikke det samme antal C- og H-atomer. Da DEHP har et større antal CHn-grupper, hvor n angiver et tal mellem 1 og 3, da der f.eks. er mulighed for CH3 og CH2 grupper, end DBP. CHn-grupper er upolære. Vand er polært, og derfor vil det mest polære af stofferne, der her er DBP, være mest vandopløseligt. 

Ja den funktionelle gruppe er C(=O)O, = angiver at der er tale om en dobbeltbinding. Som jeg tror, vi har snakket om før, er det tegnet som en stregformel. Ved en stregformel angiver hvert "knæk" et C-atom. Hvert C-atom vil have 4-bindinger. De bindinger, der ikke vises til C-atomerne, vil altså være H-atomer. 

OC4H9 er en måde at skrive det nedenstående på en let på (sandsynligvis pga. pladsmangel):

-O-CH2-CH2-CH2-CH3

Det billede jeg har vedhæftet i #5 viser strukturformlen for dit stof med tilhørende H-atome,r og hvor OC4H9 er tegnet. 

De C4H9OH, der spaltes fra (eller adskilles med dine ord), er stoffet butan-1-ol. 


Svar #13
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

TAK...ok ja jeg er nu med på hvordan de 9 H atomer er sat sammen....men jeg er ikke helt sikker på hvor mange O atomer DBP har og DEHP.

Jeg troede at det var OH atomer som vand også indeholder som gjorder et stof polært , men det har jeg måske ikke helt forstået korrekt.

I forhold til CHn? grupper er det ikke det samme som alkyl grupper, og når et stof så har en lang kæde af c atomer vil det blive hydrofob og ikke blandbart med vand. Så fordi at DBP ikke har nær så mange alkylgruppe eller fordi alkylkæderne ikke er så lange som DEHP , vil DBP være mest vandopløselig.

Til det sidste med at stoffet DBP spaltes (adskilt) og der bliver dannet butan-1-ol. Det er jeg bare ikke rigtig med på, da de to 2 trin ser næsten ens ud.... 


Svar #14
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

Jeg forstår ikke helt at der kun er 9 H atomer, idet at benzenmolekylet som er bundet sammen med dette molekyle har 6 H atomer og DBP har 4 H atomer...så er det jo i alt 10 H atomer og ikke kun 9.

Hvad er det jeg har misforstået her


Brugbart svar (0)

Svar #15
13. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej polariteten bestemmes af forskellen i elektronegativiteten. Man kigger også på (a)symmetrien i molekylet, men det er ikke nødvendigt her. OH-grupper er mere polære end estergrupper, men estergrupper er også polære. 

Nej det kan man ikke helt sige. Vi kigger bare på antallet af CHn i forhold til antallet af polære grupper (estergrupper). DBP har ikke nær så mange CHn grupper som DEHP, og derfor vil DBP være mest vandopløselig, da begge stoffer har samme mængde af polære grupper, men ikke samme mængde af upolære grupper. 

De to trin er også ens ud over stedet, det foregår. Du har jo to estergrupper, hvor hydrolysen foregår begge steder. Dette foregår bare i to trin. Du får dannet butan-1-ol samt dit produkt (DBP minus de to grupper der fjernes). 

For at understrege så er CHn ikke det samme som en alkylgruppe. CHn kan enten være CH, CH2 eller CH3 i dette eksempel. 


Svar #16
13. december 2016 af HFNU (Slettet)

1.

Okay så det er dobbeltbindingen til O, COO estergruppen som gør stoffet polært. Men hvor mange O atomer har stoffet DBP.

2.

??Jeg er nu med på at det ikke er det samme som alkylgruppe, men at de 2 stoffer ikke har det samme antal af C og H atomer.  DBP har et mindre antal af C og H atomer og det gør det mere vandopløselig end DEHP.

3.

Jeg er dog ikke helt med på grunden til det..hvis det ikke har noget at gøre med at jo længere carbonkæden er svære er det for stoffet at reagerer med vand.

4. Du skriver at de to trin er ens ud over stedet.... undskyld det forstår jeg ikke helt, selvom jeg har prøvet og forstå det.  Hydrolysen foregår i begge trin skriver du , og det kan jeg også se da vand også er indblandet, men jeg fatter ikke lige hvordan 1 og 2 trin er det samme. Hvorfor er der overhovedet 3 trin?

5. Kan stoffet ikke bare have foregået over 2 trin også være blevet hydrolyseret til butanol og DBP ...jeg ved heller ikke lige hvad det betyder at de 2 grupper fjernes. Hvilke grupper er det          ?

Tak


Svar #17
14. december 2016 af HFNU (Slettet)

undskyld jeg jeg spørger så meget nu , men udefra figur 4 på side 4 i linket kan jeg slet ikke se at der bliver dannet butan-1-ol som altså er en primær alkohol... kan du forklarer mig hvor på stoffet DBP kan se det.

Tak igen


Svar #18
14. december 2016 af HFNU (Slettet)

Har du tid til hjælpe mig videre i dag :)   ?


Brugbart svar (0)

Svar #19
14. december 2016 af Skaljeglavedinelektier

1. Jeg tror ikke, det er det rette tidspunkt at lære dig noget om polaritet, det synes jeg er lidt svært, hvis man ikke har en faktisk dialog og et stykke papir og blyant. Prøv at tæl antallet af O'er. 

2. Ja fordi de netop har samme mængde af oxygenatomer, der kan tilføre molekylerne polære egenskaber. Derfor kigger vi særligt på antallet af upolære grupper 

3. Igen er det lidt svært at forklare, men estergrupperne tilfører molekylerne polære egenskaber og CHn-grupperne tilfører molekylerne upolære egenskaber. Der er en afvejning mellem de polære og upolære dele og jo mere upolært det er i forhold til polært, jo mere upolært bliver molekylet. Egenskaber er måske ikke det bedste ord at bruge, men det kan være lidt svært at forklare. 

4. Prøv at kig på det vedhæftede billede. 

5. Jeg tænker, at det er vist i disse trin for at understrege, hvilken reaktion der sker. 


Svar #20
14. december 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar tilbage på alle mine spørgsmål.

1.

I svar #15 skrev du at estergupperne er polære. Der er 2 o-atomer som er bundet til 2 forskellige c-atomer....jeg ved det faktisk ikke helt:)..undskyld

2.

så det er oxygenatomer som gør stoffet får polære egenskaber....

3.

Ok altså jeg tror jeg er med på det du siger ....

4.

Jeg har kigget på det de 2 billeder du vedhæftet igen og flere gange nu. Jeg forstår desværre bare stadig ikke det . Altså er det ikked et samme der sker i trin 1 og 2. Det eneste forskel jeg ummidelbart kan se er i trin 2 + man     C4H9?OH    med vand vil jeg tro.   Hvorfor¨ændres stoffet egentlig her fra : OC4H?9  .

5.

?Mener du det er for at vise at det er en kondensationsreaktion. Du skriver i svar 12 : De C4H9OH, der spaltes fra (eller adskilles med dine ord), er stoffet butan-1-ol.  Vil det sige at stoffet bliver adskilt hvorved der så dannes Butan-1-ol. Vil du ikke godt hjælpe mig med hvordan man kan se det udefra figuren.  Jeg kan simpelthen ikke se det.

Mange 1000 tak igen.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 44 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.