Matematik

Pentagram

15. december 2016 af Mickeymu - Niveau: 7. klasse

Vi arbejder med pentagram som figur, bl.a. det gyldne snit. Jeg er dog gået lidt fast i de indledende opgaver: Hvor mange trekanter indeholder et pentagram? Er det 8? Eller 9?

Desuden skal vi finde antal symmetriakser/spejlingsakser: Er det 5 (en fra hvert hjørne i stjernen), eller?

Vedhæftet fil: pentagram.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er hverken 8 eller 9. Da pentagrammet har 5-talssymmetri ( det går over i sig selv ved en drejning på 1/5 omdrejning) kan antallet af trekanter divideres med 5.

Svaret på dit andet spørgsmål er kort og godt: Ja, én fra hvert hjørne.


Svar #2
15. december 2016 af Mickeymu

Til mit første spørgsmål: Jeg har vedhæftet en tegning af pentagrammet med linjer indeni. Det er antallet af trekanter på denne tegning, altså inklusive de indtegnede linjer, som jeg forsøger at finde frem til... Beklager jeg ikke var så præcis i min første formulering.

Vedhæftet fil:pentagram.png

Svar #3
15. december 2016 af Mickeymu

#1

Det er hverken 8 eller 9. Da pentagrammet har 5-talssymmetri ( det går over i sig selv ved en drejning på 1/5 omdrejning) kan antallet af trekanter divideres med 5.

Svaret på dit andet spørgsmål er kort og godt: Ja, én fra hvert hjørne.


Er ikke sikker på, at jeg helt forstår... Til mit første spørgsmål: Jeg har vedhæftet en tegning af pentagrammet med linjer indeni. Det er antallet af trekanter på denne tegning, altså inklusive de indtegnede linjer, som jeg forsøger at finde frem til... Beklager jeg ikke var så præcis i min første formulering. Ændrer det dit svar, eller forstår jeg det bare ikke?

Vedhæftet fil:pentagram.png

Svar #4
15. december 2016 af Mickeymu

Jeg har kigget og kigget - og er nu nået frem til 10 trekanter?


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. december 2016 af Eksperimentalfysikeren

Det er korrekt.


Svar #6
18. december 2016 af Mickeymu

Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Pentagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.