Studievejledning

"Sabbat"-år mellem 2 og 3 g.

17. december 2016 af NellP (Slettet)
Hej!
Jeg har af personlige årsager overvejet at tage et sabbat år mellem 2 og 3 g.. Jeg er ikke skoletræt og vil faktisk gerne bruge året som et slags dannelsesrejse, hvor jeg gerne vil ud som frivillige.
Min eneste frygt er bare at jeg vil ende med ikke at kunne følge med.

Vil bare høre om der var nogle som har nogen erfaringer med det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af Smut1

Det er en dårlig ide at tage et sabbatår mellem 2.g og 3.g, da din kommende klasse efter sabbatåret slet ikke har gennemgået det samme stof i 1.g og 2.g som dig: Du kan således risikere at komme op til eksamen i noget, du aldrig har hørt om. Desuden vil det være væsentligt sværere for dig at følge med i 3.g, da du ikke har de samme forudsætninger for at forstå undervisningen. Derudover bruger de fleste energi på at falde til i en ny klasse og få nye lærere.  

Hvis du ikke er skoletræt, hvorfor så ikke vente et år? Nåh, jeg har stået i samme situation, hvor jeg valgte midt inde i skoleåret at rejse til Tyskland, og jeg fortryder langt fra! Men hvis du forlader gymnasiet, synes jeg, du bør overveje, om du ikke skal noget andet bagefter: For der er vel en grund til, at ikke bare venter et år med at rejse.


Svar #2
18. december 2016 af NellP (Slettet)

#1

Det er en dårlig ide at tage et sabbatår mellem 2.g og 3.g, da din kommende klasse efter sabbatåret slet ikke har gennemgået det samme stof i 1.g og 2.g som dig: Du kan således risikere at komme op til eksamen i noget, du aldrig har hørt om. Desuden vil det være væsentligt sværere for dig at følge med i 3.g, da du ikke har de samme forudsætninger for at forstå undervisningen. Derudover bruger de fleste energi på at falde til i en ny klasse og få nye lærere.  

Hvis du ikke er skoletræt, hvorfor så ikke vente et år? Nåh, jeg har stået i samme situation, hvor jeg valgte midt inde i skoleåret at rejse til Tyskland, og jeg fortryder langt fra! Men hvis du forlader gymnasiet, synes jeg, du bør overveje, om du ikke skal noget andet bagefter: For der er vel en grund til, at ikke bare venter et år med at rejse.

Ja, det er jo rigtigt... der er bare så meget andet jeg gerne vil efter 3g. at jeg ikke føler jeg kan nå det hele, og stadig få den "Luft" jeg lidt har behov for :)

Som jeg skrev i starten, nej jeg er ikke skoletræt men har af andre personlige grunde overvejet det. Tror måske bare jeg har brug fra lidt luft fra alt og alle :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2016 af Smut1

Hvis du ikke har behovet for at komme ind i en ny klasse og lære en masse nye mennesker at kende, så vil det være langt nemmere for dig at overføre dine karakterer fra stx til et hf-enkeltfagsbevis og så tage de enkeltfag, du mangler for at få en fuld hf. (Det eneste a-niveau fag, du skal tage for at få en hf, er dansk)


Skriv et svar til: "Sabbat"-år mellem 2 og 3 g.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.