Geografi

Global opvarmning

18. december 2016 af fifi15 - Niveau: 9. klasse
Hej
Jeg sidde med en opgave hvor jeg skal forklare hvad global opvarmning er, og hvad konsekvenserne er.

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare hvad global opvarmning er.

Er der nogen der kan skære det ud i pap for mig?

Tak på forhånd:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af JulieW99

Global opvarmning ligger lidt i ordet: temperaturen over hele kloden bliver generelt varmere. Konsekvenser kan være at indlandsisen mm. smelter. Det har du nok hørt om.

- - -

Vh Julie


Svar #2
18. december 2016 af fifi15

Ja det har jeg
Hvad så hvis jeg skal forklare det meget ift atmosfæren også?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2016 af JulieW99

Der er f.eks. for meget CO2, og det får tamperaturen til at stige. Her kan du måske læse lidt om den såkaldte drivhuseffekt. Temperaturen stiger nemlig, fordi Jorden ikke kan komme af med varmen igen.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2016 af Number42

Global opvarmning er en generel opvarmning af jordens overflade. Den er for det meste skabt af den megen CO2 menneskene har udledt i atmosphæren de sidste mere end 100 år, pga industrien og afbrænding generelt.

Konsekvensen er at gletchere over hele jorden smelter og jorden udtørrer. Når store ismængder som fx grøndlandsisen (Polar is og i antartika) smelter stiger vandet i havene og oversvømmer lavtliggende landområder (hvar omfatter mange af verdens storbyer som er beliggende ved havene). Det vil mest gå ud over lande nær ækvator på grund af jordens rotation og også fordi landende dækket at is der smelter hæver sig og de omkringliggende lande. Fx danmark vil hæve sig noget når Grøndlandsisen smelter. (grøndlands isen smelter i øvrigt ikke kun pga temperatur stigningern globalt med også fordi der en vulkan agtig aktivitet under et stort område af isen, noget man først for nyligt har opdaget).

Temperatur stigningen gør det umuligt for mennesker og dyr at leve i visse områder specielt der hvor det allerede er meget varmt. Det betyder at folkevandringer starter. De lande som ligger fordelagtivt som fx Danmark vil blive tilflugtssteder for alle disse invandrere. Det drejer sig om milliarder af mennesker.

 Det betyder naturligvis også at det kun er muligt at dyrke føde i områder som ikke er blevet for varme og at vi i danmark nok skal lære at dyrke andre afgrøder end vi gør idag.

Temperatur stigningen er ikke lineær med mængden af CO2 dels fordi der også er andre såkaldt drivhusgasser og dels fordi der er store mængder af frossen drivhusgas (Metan) som tør op og går ud i luften. Det gør at opvarmningen akcellererer og formodentligt er totalt ude af kontrol i øjeblikket. Desuden forsvinder isen til en stor del som dækker havene på nordpolen. vandet bliver synligt og dets mørke farve kan absorbere meget mere varme end den helt hvide is.  

Pga den accelererende virkning er det ikke mere muligt uden meget store tiltag at stoppe opvarmningen. Videnskaben har villel være forsigtig og har konsekvent undervurderet hvor hurtigt opvarmningen vil gå. I de senere par år er modellerne for opvarmningen dog blevet meget bedre.


Skriv et svar til: Global opvarmning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.