Studievejledning

Hvad søger man ind med?

18. december 2016 af andreashej (Slettet)

Hej.

Jeg er en dreng med en drøm om at søge ind på CBS efter HHX.

Lige nu går jeg i 1G, og har en del A fag.

Men hvilke karakterer søger man egentlig ind med? Hvad danner det gennemsnit, man til sidst søger ind med?

Er det alle karakternene, fra alle tre år? Eller er det de afsluttende karakterer (afsluttende standpunkt og eksamens karakterer)?


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. december 2016 af JulieW99

Afsluttende årskarakterer på alle fag, samt eksamenskarakterer på de fag du har været til eksamen i.

- - -

Vh Julie


Svar #2
18. december 2016 af andreashej (Slettet)

Så man finder ikke gennemsnittet af årskarakterene fra alle tre år?

God nyhed for mig, da HHX har været noget af en omvæltning, med nye fag osv. så karakterene har været meget dårligere end min 9. klasse.

...

Altså, for at få det hele på det klare: det eneste der har betydning er bedømmelserne/karakterene fra 3G?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. december 2016 af JulieW99

Nej, det er det ikke. Kun den afsluttende karakter i faget. Afslutter du et fag i 1.g, tæller det naturligvis med. Det er altså ikke kun de fag du afslutter i 3.g.

Det er ganske naturligt at 1. standpunkt giver nogle lavere karakterer, end man er vant til.

- - -

Vh Julie


Svar #4
18. december 2016 af andreashej (Slettet)

Okay, tusind tak.

Altså, hvis jeg afslutter et fag i C niveau, vil den allerførste karakter jeg har fået i faget altså have en betydning.

Så hvis jeg ikke har et eneste fag på C niveau, er alle karakterene fra 1G altså "i princippet" fuldstændigt ligegyldige?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. december 2016 af JulieW99

Nej, hvis du afslutter et C niveau-fag vil din årskarakter tælle i snittet. Det er den, og kun den, plus en eventuelt eksamenskarakter i faget der tæller med.

Og ja, har du ingen C-niveau fag i 1.g, så kan du blæse på dine karakterer der. En masse A-fag er dog ikke nødvendigvis en fordel. Det er de kun, og kun, hvis du kan få høje karakterer i dem.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Hvad søger man ind med?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.