Fysik

Hvad er forskellen på elektrisk modstand og mekanisk modstand?

20. december 2016 af Jegvedingenting - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa

Forstår ikke helt hvad forskellen er på de to. Er der nogen der ved hvad forskellen er og som vil forklare det simpelt? 

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. december 2016 af hesch (Slettet)

Jeg prøver lige at forstå dit spørgsmål rigtigt:

Mekanisk modstand er en kraft målt i N.

Elektrisk modstand måles i Ω = V/A.

Mekanisk modstand kunne være friktionsmodstand, der i princippet nærmest er konstant ( uafhængig af hastighed ).  Jeg har således lidt svært ved at se hvordan du vil indføre de elektriske ampere i friktionen i et mekanisk system. Det skulle da være at betragte en elektrisk diode/zenerdiode, hvor spændingsfaldet er nogenlunde uafhængigt af strømstyrken.

Men jeg finder dette ækvivalent liiidt søgt.

Til gengæld kunne man sige at luftmodstand ved proportional sammenhæng mellem modstand og hastighed, er et (søgt) eksempel på en ækvivalens.


Svar #2
18. januar 2017 af Jegvedingenting

Sorry for mit sene respons.. Jeg diskuterede med en kammerat og han sagde noget overbevisende om forskellen på de to i en bestemt scenarie, hvilket ledte til mit spørgsmål.., men muligvis har jeg overtænkt det eller something. 

Men tak for hjælpen alligevel hesch.


Skriv et svar til: Hvad er forskellen på elektrisk modstand og mekanisk modstand?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.