Studievejledning

hjælp til valg af gymnasie

28. december 2016 af sssk1998 (Slettet)

Hej.

Jeg har fået mine karaktere i 9 klasse, jeg har et snit på 6,5 hvilket jeg er ret tilfreds med, fordi jeg har rykket mig meget siden de sidste karaktere vi fik. Det betyder at jeg kan komme ind på gymnasiet da det er højere end 5,0. Jeg interessere mig meget indenfor IT, og så har jeg fået af vide af min vejleder HTX er nok det du skal vælge. HTX sætter stor fokus på fysik og matematik har jeg fået af vide, jeg får 7 i fysik og 7-10 i matematik, ved ikke rigtig om det er nok, da jeg er bange for at mine karaktere bliver lavere da niveauet er højere end folkeskolen. Jeg gider ikke HHX, da jeg slet ikke gider noget med økonomi. Har tænkt mig STX eller HTX, men ved ikke rigtig hvad jeg skal vælge. Hvad synes i jeg skal vælge.. Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. december 2016 af jp0000

Hej sssk1998.

Du må gøre op med dig selv, om det skal være HTX eller STX. Som du selv skriver, så har HTX meget med it og teknik at gøre. Dog udbyder mange gymnasier på STX også matematik A - fysik A - kemi B eller bioteknologi A - matematik A - fysik B. Dine karakterer kommer an på din selvdisciplin og om du har lysten til at lære. Da jeg lige startede på gymnasiet styrtdykkede flere af mine klassekammerater i karakterer. Dog skal du altid huske på, at du har tre år til at forbedre dine evner - i hvert fald i dine højniveaufag. Og selvom du eksempelvis har kemi A, bliver du ikke kastet ud i redoxkemi i 1.g - bare rolig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. december 2016 af Jensen193

Hej sssk1998.

Jeg gik ud af folkeskolen med et gennemsint på 10,05 sidste år. Og jeg er nu begyndt på STX, hvor jeg for nyligt fik mine første standpunktskarakterer. Det er gået bedre end i folkeskolen. Ligegyldigt, hvad du vælger, skal du huske at være med i timerne fra starten af - Førstehåndsindtryk betyder alt :)

Desuden er HTX mere teknologi osv., hvor STX tilbyder en bred vifte af ting, og jeg studerer selv på Matematik A, Fysik A, Kemi A. Dog er det de færreste gymnasier, udover private, der tilbyder dette. Dog har de fleste STX uddannelsesinstitutioner Mat A, Fys B, Kemi B, eller en linje med Bioteknologi :) 

Så det er bare med at vælge. Jeg fravalgte selv HTX, da jeg ikke følte at jeg passede ind rent personlighedsmæssigt. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2016 af jp0000

#2

Hej sssk1998.

Jeg gik ud af folkeskolen med et gennemsint på 10,05 sidste år. Og jeg er nu begyndt på STX, hvor jeg for nyligt fik mine første standpunktskarakterer. Det er gået bedre end i folkeskolen. Ligegyldigt, hvad du vælger, skal du huske at være med i timerne fra starten af - Førstehåndsindtryk betyder alt :)

Desuden er HTX mere teknologi osv., hvor STX tilbyder en bred vifte af ting, og jeg studerer selv på Matematik A, Fysik A, Kemi A. Dog er det de færreste gymnasier, udover private, der tilbyder dette. Dog har de fleste STX uddannelsesinstitutioner Mat A, Fys B, Kemi B, eller en linje med Bioteknologi :) 

Så det er bare med at vælge. Jeg fravalgte selv HTX, da jeg ikke følte at jeg passede ind rent personlighedsmæssigt. 

Din linje er ikke en sjældenhed. Det kommer an på, hvilke fag han rykker op.


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. december 2016 af Studscientpol (Slettet)

#3

Som igen kommer an på hvilken linje man har


Skriv et svar til: hjælp til valg af gymnasie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.