Biologi

Terapeutisk kloning - kernetransplantation

03. januar 2017 af sjls - Niveau: B-niveau
Hej Studieportalen.
Jeg er p.t. igang med en opgave om kloning, og jeg skriver blandt andet om de genteknologiske teknikker, der benyttes til kloning.

Jeg skulle egentlig mene, jeg forstår princippet i kernetransplantation i terapeutisk kloning, men alligevel er der dukket et spørgsmål op, imens jeg har siddet og arbejdet med emnet og er kommet frem til et anvendelsesforslag.
På internettet stod der nemlig hyppigt, at man især kunne benytte terapeutisk kloning som behandling hos sclerose-patienter og diabetes-patienter.
Jeg har brugt eksemplet med sclerose til at vise, hvordan metoden kan behandle de, der lider af sygdommen. Dog er jeg som sagt stødt ind i et spørgsmål; for hvis man vha. terapeutisk kloning lykkes at "fremstille" raske nerveceller og indsætte disse i patienten, så kan det vel ikke hjælpe til helbredelse af sygdommen? Jeg tænker da i hvert fald, at det "blot" må medføre, at den syge får længere levetid (symptomatisk behandling), da der er flere myelinskeder at nedbryde med det højere antal nerveceller.

I tilfældet med diabetes kan jeg godt se, at det giver umiddelbar mening, da de nye insulinproducerende celler, der kan indsættes i organismen jo automatisk vil sætte insulinproduktionen igang og dermed sørge for blodsukkerreguleringen.

I må lige sige til, hvis jeg tager fejl, eller hvis der eksisterer en anden forklaring på, hvorfor man vil benytte kernetransplantation hos sclerose-patienter. For umiddelbart lader det til, at det bare gøres for at lindre symptomerne... - er det dette, man vil opnå med den terapeutiske kloning, eller har jeg misforstået princippet med behandlingen af sclerose-patienterne?

Tak på forhånd. :)

Skriv et svar til: Terapeutisk kloning - kernetransplantation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.