Engelsk

Vurder min karakter

03. januar 2017 af Sandheden - Niveau: 9. klasse

Hej. 

Jeg skulle skrive engelskstil i min klasse i dag, og det gik godt. Jeg er halv englænder, og har aldrig haft problemer med engelsk. Dog var der to sjuskefejl (markeret med parenteser) som kunne hæmme forståelsen. Synes I at det kunne forsage at jeg får et 10-tal frem for et 12-tal?

"Greetings,

I’m writing to you today, because I would (like) to share my opinion on the controversial CCTV cameras. I believe that it is necessary for big newspapers to know and understand the opinion of the public. You should represent us and our voices, which is why I believe that it is my duty to tell you what I think in an orderly manner.

Personally, I can understand why some might consider CCTV cameras as invasive – both to privacy and integrity. It can be quite scary to know that you’re constantly being filmed. However, notice the keyword here: filmed. Being filmed is not the same as being watched. Just because you might have been filmed, doesn’t necessarily mean that you have been watched. A lot of shops both in Britain and in Denmark only use the footage that the cameras have captured as a last resort. They might have seen someone suspicious or want to find out who stole a valuable object. So, saying that you are being watched constantly is not entirely true. In reality you are mostly being filmed and sometimes watched.

However, that is not (to) say that CCTV surveillance is not issue – far from it. The captured footage could be used by hackers or government agencies for malicious purposes. For instance, CCTV footage of you could be sold to a big marketing company in the US, or maybe a hacker could be using your identity as a scapegoat for his/her crimes. The possibilities are endless, and frankly, quite frightening.

We shouldn’t just look at one side of the argument though. CCTV surveillance and cameras have helped stop crime and injustice in numerous ways. They’ve helped stop vandals and thieves on public transport, they’ve provided evidence for murders and violence and they’ve created safer environments in schools. With the help of CCTV cameras, we have created a safer world for our children and grandchildren.

However, where does one draw the line? When does surveillance begin to hurt us rather than protect us?

In my opinion we have already begun to cross that line. With the recent war on terror, governments around the globe have initiated initiatives which are supposed to protect us, but in reality end up invading our privacy. These initiatives have shown no sign of assisting in the apprehension of terrorists and criminals and simply end up subduing our privacy further.

I suggest that we draw the line now, while we still can. Otherwise it will be too late, and we’ll never be able to recapture the privacy we lost.

Hopefully you’ll take this message to heart and take it into account when you edit the newspaper. It would mean a great deal to me."


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2017 af Hjælpmig21

Dine "sjuskefejl" hæmmer ikke forståelsen af din tekst, og jeg tror ikke din lærer vil trække din karakter ned på et 10-tal i stedet for et 12-tal. 

Men, hvis jeg må spørge, hvorfor mener du så at dine to "sjuskefejl" overhovedet er fejl? Jeg kan ikke se noget, der er galt!

~ Hjælpmig21  


Brugbart svar (2)

Svar #2
03. januar 2017 af Random93

Hej du!

Husker godt tilbage dengang i 9.klasse at lærere kunne finde på sådan noget...men du skal ikke lade negative tænker herske over dig! det er en flot opgave (iforhold til at du går i 9. klasse). 

Jeg går selv i 2.g og har engelsk på A niveau!

Jeg ligger på 12 skriftlig i standpunkt, men laver altid fejl skriftligt

Ikke for så længe siden var jeg op til en terminsprøve og fik 12 (med grammatik og stor opgave) --> der var 6 kommafejl, 3 stave/sjuskefejl og fik stadig scoret den høje karakter....

Men uanset hvad så skal du ikke lade sådan nogle små opgaver "get to you" og  om du får 10 eller 12 skal det ikke have en betydning for dit afgørende gennemsnit og afslutning af 9.klasse

fortsæt god aften!

 

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2017 af Soeffi

#0...Synes I at det kunne forsage...

...du mener forårsage?! Forsage er noget andet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. januar 2017 af Stygotius

Dette tyder jo blot på at der er gået en voldsom inflation i 12-tallerne. De blive bare rundhåndet delt ud til højre og venstre, -både i gymnasiet og på universiteterne (som før øvrigt er blevet rene børnehaver).Det var trods alt nok ikke  tanken bag denne (tåbelige)  karakterskala.

Med afskaffelsen af karakteren 13 har man mistet muligheden for at markere den besvarelse der ligger over både det forventede og det blot gode.


Svar #5
04. januar 2017 af Sandheden

#4

Dette tyder jo blot på at der er gået en voldsom inflation i 12-tallerne. De blive bare rundhåndet delt ud til højre og venstre, -både i gymnasiet og på universiteterne (som før øvrigt er blevet rene børnehaver).Det var trods alt nok ikke  tanken bag denne (tåbelige)  karakterskala.

Med afskaffelsen af karakteren 13 har man mistet muligheden for at markere den besvarelse der ligger over både det forventede og det blot gode.

I nogle fag er dette rigtigt - men bestemt ikke i dette tilfælde.

Du må huske på, at jeg har kunnet tale flydende engelsk, siden jeg gik i 5. klasse. Derudover har jeg også en af de højeste gennemsnit på landsplan (jeg går på en af de "bedste" folkeskoler i landet). 

Jeg vil dog også anerkende, at folkeskolen mangler en stor mængde faglighed. Jeg håber på at kunne komme ind på et godt universitet i England, men det er en stor forhindring, at jeg er i et uddannelsessystem, som ikke er relativt godt i forhold til andre lande.


Svar #6
04. januar 2017 af Sandheden

#2

Hej du!

Husker godt tilbage dengang i 9.klasse at lærere kunne finde på sådan noget...men du skal ikke lade negative tænker herske over dig! det er en flot opgave (iforhold til at du går i 9. klasse). 

Jeg går selv i 2.g og har engelsk på A niveau!

Jeg ligger på 12 skriftlig i standpunkt, men laver altid fejl skriftligt

Ikke for så længe siden var jeg op til en terminsprøve og fik 12 (med grammatik og stor opgave) --> der var 6 kommafejl, 3 stave/sjuskefejl og fik stadig scoret den høje karakter....

Men uanset hvad så skal du ikke lade sådan nogle små opgaver "get to you" og  om du får 10 eller 12 skal det ikke have en betydning for dit afgørende gennemsnit og afslutning af 9.klasse

fortsæt god aften!

 

Tak for dit input!

Jeg endte med at få 12, og der blev anerkendt at det blot var sjuskefejl. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. januar 2017 af Stygotius

Det viser blot at et 12-tal ikke viser det det skulle.

I karakterbekendtgørelsen står der  "karakteren 12 gives for den besvarelse der viser ingen eller kun få og uvæsentlige fejl".

Sjuskefejl er også fejl.


Svar #8
05. januar 2017 af Sandheden

#7

Det viser blot at et 12-tal ikke viser det det skulle.

I karakterbekendtgørelsen står der  "karakteren 12 gives for den besvarelse der viser ingen eller kun få og uvæsentlige fejl".

Sjuskefejl er også fejl.

Er du opsat på at få det til at se ud som om, at jeg ikke fortjente et 12-tal? Jeg arbejder dag ud dag ind for at jeg forhåbentligt kan komme ind på en god universitetsuddannelse. Jeg er et enkelt eksempel, og der er ikke mange andre på min alder som kan sige, at de har et snit på 11,7. 

Jeg havde 2 fejl, og jeg opfyldte alle kravene. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2017 af Stygotius

Nu har det at man arbejder lidt eller meget jo intet at gøre med bedømmelsen af en opgave.

Tag det helt roligt. Jeg fortæller bare hvad det er meningen at karakteren 12 skal udtrykke.

Jeg kender ikke dig og dine opgaver, men ved at der generelt er gået voldsom inflation i tildelingen af 12-taller.

Hvis man giver 12 for en opgave med 6  kommafejl og 3 stavefejl, er der ganske givet noget helt galt.

Hvad skal man så give den helt fejlfrie opgave??? 


Skriv et svar til: Vurder min karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.