Fysik

Fysik B - Fjernstudie

04. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Er der nogle herinde, der har gennemført Fysik - B på fjernstudie?


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2017 af Jerslev

Min hustru har, og jeg underviser selv på sådanne kurser.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
04. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

Har du evt. en mail, som jeg kan kontakte dig på? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar 2017 af Jerslev

Du kan også bare skrive her. Så kan andre med samme spørgsmål jo få glade af svarene.
- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
04. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

jeg har svært ved at løse følgende:

I denne opgave udbygger vi undersøgelsen ved også at inddrage en almindelig campingspritbrænder og et gasblus. I disse tilfælde er der tale om at omsætte kemisk energi (i hhv. sprit og gas) til termisk energi i vandet. På side 65 i AB1 fremgår, at man kan beregne et stofs frigivne energi ved forbrænding via formlen levere En spritbeholder med sprit vejer inden forsøgets start 164,8 g.

Den indsættes behørigt i campingblusset. En gryde med 0,50 kg vand sættes på spritflammen i 5,0 minutter, hvorefter spritbeholderen med resterende sprit vejes til 155,4 g. Vandets begyndelsestemperatur måles til og efter opvarmningen registreres temperaturen 73,4 grad celsius.

1. Hvor meget energi har vandet fået tilført under opvarmningen? 2. Hvor meget energi har spritten leveret og hvad er spritapparatets nyttevirkning? 3. Hvilken effekt er vandet blevet opvarmet med? 


Svar #5
04. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

På samme måde vejes et flaske campinggas til 539,0 g. Gassen består af lige dele propan og butan, der har brændværdierne 46,2 MJ/kg og 45,8 MJ/kg henholdsvis. Igen anvendes en gryde med 0,50 kg vand med starttemperaturen . Vandet opvarmes i 3,0 minutter. Efter omrøring måles sluttemperaturen til . Gasflasken vejes på ny, hvor vi aflæser 533,0 g.

4. Hvor meget energi har vandet fået tilført?

5. Hvor meget energi har gassen leveret og hvilken nyttevirkning har gasblusset?

6. Med hvilken effekt opvarmedes vandet? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. januar 2017 af sjls

#4

I denne opgave udbygger vi undersøgelsen ved også at inddrage en almindelig campingspritbrænder og et gasblus. I disse tilfælde er der tale om at omsætte kemisk energi (i hhv. sprit og gas) til termisk energi i vandet. På side 65 i AB1 fremgår, at man kan beregne et stofs frigivne energi ved forbrænding via formlen levere En spritbeholder med sprit vejer inden forsøgets start 164,8 g.

Den indsættes behørigt i campingblusset. En gryde med 0,50 kg vand sættes på spritflammen i 5,0 minutter, hvorefter spritbeholderen med resterende sprit vejes til 155,4 g. Vandets begyndelsestemperatur måles til og efter opvarmningen registreres temperaturen 73,4 grad celsius.

1. Hvor meget energi har vandet fået tilført under opvarmningen? 2. Hvor meget energi har spritten leveret og hvad er spritapparatets nyttevirkning? 3. Hvilken effekt er vandet blevet opvarmet med? 

1. Brug formlen \Delta E_1=m*c*\Delta T, hvor E = energiændring, m = massen af vandet, c = vands specifikke varmekapacitet, T = temperaturændringen.

2. Brug formlen \Delta E_2=B*m, hvor B = brændværdien for sprit, m = massen af sprit, der bliver brændt i processen, og beregn nyttevirkningen \eta =\frac{\Delta E_1}{\Delta E_2}

3. Effekten beregnes P=\frac{\Delta E_1}{\Delta t}, hvor t = tiden det tager at opvarme vandet.

Samme princip i opgave 4, 5 og 6.


Svar #7
05. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

Tak for svarene! :-)

Svar #8
05. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

Har du mulighed for, at hjælpe med følgende opgave? 

OBS: Jeg har vedhæftet filen.

Mvh.

Vedhæftet fil:opgave 1.docx

Brugbart svar (0)

Svar #9
05. januar 2017 af sjls

I 7'eren skal du beregne den relative afvigelse fra tabelværdien. Tabelværdien for vands specifikke fordampningsvarme er L_f=\frac{2257kJ}{kg}, og du beregner afvigelsen ved:

afv=\frac{maaltvaerdi-tabelvaerdi}{tabelvaerdi}

Grunden til den for høje fundne værdi er, at noget af energien er gået til omgivelserne, heriblandt dyppekogeren, så derfor kan man ikke som sådan antage (som gjort i opgavebeskrivelsen), at al energien er gået på fordampning af vandet.


Svar #10
05. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

Super. Opgsven er blevet lavet :)

Svar #11
06. januar 2017 af furkanalba13 (Slettet)

Jeg har følgende spørgsmål:

En oplagt fejlkilde i forsøget, er antagelsen om at loddet er 100 grader, når det kommer ned i vandet. Temperaturen kan jo ikke være højere, men er sandsynligvis lavere.

1. Forklar hvilken indflydelse denne fejlkilde, har på forsøgsresultaterne.Du kan evt. beregne en værdi af varmefylden, såfremt temperaturen havde været 95 grader og inddrage dette i forklaringen?

Mit bud på besvarelsen, vil være at hvis den varme lod under indsætningen i koppen med vand ikke er isoleret, så vil der være en noget energi, der vil fordampe med luften fremfor, at blive optaget af loddet.

Er det et kvalificeret svar? 

Mvh.


Skriv et svar til: Fysik B - Fjernstudie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.