Debat

Plagiat sso-sro

08. januar 2017 af eliiiise97 (Slettet)

Hej alle.

Jeg ville bare høre jer ad som er eller kender nogen der er blevet taget i plagiat. hvornår fik i det afvide? jeg er en lille smule nervøs for selv at blive taget da jeg har brugt 4 linjer herinde fra, godt nok en smule omskrevet men stadig. og nu går jeg lidt og venter på at få afvide om det er opdaget eller ej.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2017 af Smut1

Hvis du går i gymnasiet, er det vel en SRO du har skrevet? SRO er alene en øvelse til SRP, og hvis du har anvendt andres arbejde uden at angive det, så har du snydt dig selv. Da det er en øvelse formoder jeg, at karakteren er ligegyldig, men du skal nok kigge lidt på dine egne metoder og evt., hvis du finder det nødvendigt, dumpe dig selv.


Svar #2
13. februar 2017 af eliiiise97 (Slettet)

jeg fik 12, så jeg har vidst ikke snydt mig selv på nogen måde, og der var lidt forvirring over hvad opgaven hed jeg mente SSO. og det hedder det stadigvæk selvom jeg går på gymnasiet. det er en udbredt fejl at folk ikke mener at hf er en gymnasiel uddannelse. men det er det altså.


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. marts 2017 af Therk

Jeg har et par ting til dit svar i #2:

1) Hvis du har anvendt andres værk uden at angive det, så har du plagieret; i folkemunde "snydt". Hvad du fik i karakter er irrelevant for om du har plagieret. Hvis du har fået 12 for en plagieret opgave, så har du netop "snydt dig selv".

2) Hvad har din kommentar med at HF er en gymnasiel uddannelse med noget at gøre?

3) SSO er en forkortelse for større skriftlig opgave. SRO er en forkortelse for studieretningsopgave.

Lad ikke karakteren for din opgave være en hvilepude for at plagiere i fremtiden. Jeg synes dit originale opslag tydede på at du var bevidst om din uredelighed, og det er positivt! Vær derfor, i fremtiden, mere omhyggelig med at henvise til dine kilder. :)


Svar #4
31. marts 2017 af eliiiise97 (Slettet)

1) jeg føler måske at det er lidt en overdramatisering og sige at jeg har ''snydt mig selv'' på grund af 4 linjer. jeg har jo skrevet en relativt god opgave eftersom den fik 12, det er jo ikke de 4 linjer der har hevet den op fra et 7 tal til et 12 tal. - man kan nok godt argumentere på at det er snyd at der er 3-4 linjer i den som ikke er helt mine egne ord. men jeg vil våge at påstå at i det store billede er det lidt ligemeget.

2) den kommentar har ingen relevans længere da den kommentar den henviste til ikke er her længere

3) det er jeg godt klar over, men jeg tænkte da jeg skrev overskriften at plagiat vel er plagiat om det er en sso eller sro så det kunne være lidt ligemget.


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. april 2017 af Therk

"[...] men jeg vil våge at påstå at i det store billede er det (plagiat, red.) lidt ligemeget."

Nej. Plagiat er ikke og bliver aldrig ligemeget. De 4 linjer har, korrekt, nok ikke flyttet afleveringens bedømmelse fra 7 til 12, men, hvis opdaget (...), ville have flyttet 12-tallet til -03. Det er alvorligt!

Sket er sket. Lad det ligge, men du må ikke tro at det er lige meget i det store billede. Plagiat er en stor trussel mod akademisk redelighed.

Nyd dit 12-tal, som sikkert var fint fortjent, men tag ved lære.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. april 2017 af Soeffi

#5 Plagiat er en stor trussel mod akademisk redelighed.

Plagiat har længe været et problem, se f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=gXlfXirQF3A


Skriv et svar til: Plagiat sso-sro

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.