Tysk

Hjælp med grammatik i tysk

09. januar 2017 af Sandheden - Niveau: 9. klasse

Jeg skal snart have terminsprøve i tysk. Derfor ville jeg gerne øve min grammatik, og have lidt feedback på nogle sætninger.


1..
Er war den besten Bodybuildern, für fünfundzwanzig Jahre.
 
2..
Der Stress bei dem harten, täglichen Training und bei den vielen Wettkämpfen war ihm zu viel geworden. 
3..
Er hat einen Studio für Bodybuilding geöffnet. Hier kann Junge mit er trainieren . 
4..
Er sagt dass je länger er trainert, desto besser wird er.
5.. Er hat England, den Staaten und die DDR (Bundesreplubik) besucht.
6.. Er denke das tägliche Training gesund ist.
7.. Ein Bodybuilder muss besonders sein Ernährung achten. Aber man muss auch nicht Hormonpräperate benutzten, als sie nicht gesund für die Körper sind.
8.. Eddy ist Maurer und trainert bei Frank Seeger. Er trainert jeden Tag um 5 bis 8 ohne Pause. Aber Samstag und und Sonntag ist er bei Frank Seeger nach 8 bis 4. Eddy will auch nächstes Jahr an den Junioren-Meisterschaften in Berlin teilnehmen.
9.. Nach Monntag bis Freitag trainert er drei Stunden jeder Tag. Sonnstag und Samstag trainert er nach acht in der Morgen bis vier in der Nachmittag.
10..Eddy trainert seinen Oberkörper Montag, Mittwoch, Donnerstag und Samstag, aber er trainerte auch Bauch Dienstag und Freitag.
11.. Eddy fängt immer mit ganz leichten Gewitchen an und erhöht sie nach jeder Ûbung. 
12.. Er wiederholt eine Übung 700 mal - Erst 300 mal und danach 400 mal.
13.. Eddy will nächtes Jahr an den Junioren-Meisterschaften in Berlin teilnehmen und er muss seine Armumfang um 3 Zenteimeter vergrössern. 
14.. Weil er hatte einen Armumfang von 55,5 cm bei Grand Prix in New York. 
15.. Ein Bodybuilder muss nicht Eier essen, weil Fett nicht gut für bodybuilding ist. 
17.. Er muss gute Ernährung essen.
18.. Sie schaden der Gesundheit und macht ein aggresiv und nervös. 
 

Derudover ville jeg også gerne have en forklaring af løst sammensatte verber på tysk. Samtidigt ville en forklaring på hvonår man bruger genetiv også være rart. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2017 af fosfor

dit omsagnled til grundled i 1) skal være nominativ


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. januar 2017 af Tyskfødt (Slettet)

Løst sammensat udsagnsord   Et eksempel med "auffordern")

"Auffordern" er et løst sammensat udsagnsord = et verbum og et forled, der er et selvstændigt ord. De allerfleste sammensatte verber er løst sammensatte, dvs..

1. at trykket ligger på forleddet,

2. at infinitivmærket "zu" indskydes mellem forleddet og verbet, (Das Motiv war, die Bevölkerung aufzufordern, ......)

3. at forleddet af disse verber skilles fra verbet i nutid og datid i hovedsætninger og sættes sidst i sætningen. Die Polizei fordert die Bevölkerung auf, Ruhe zu bewahren.)

4. at I førnutid og førdatid indskydes i perf. part. "ge" mellem forleddet og verbet. (Die Polizei hat/hatte die Bevölkerung aufgefordert, Ruhe zu bewahren.) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2017 af Stygotius

I # 0 er der nok ikke hele sandheden.

Du har nærmest brug for en gennemgang af den samlede tyske grammatik.


Svar #4
17. januar 2017 af Sandheden

#3

I # 0 er der nok ikke hele sandheden.

Du har nærmest brug for en gennemgang af den samlede tyske grammatik.

Det er dejligt at se sådan noget konstruktiv kritik.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. januar 2017 af Stygotius

Jamen, fejlene er så udbredte at man ikke bare kan forklare så store emner som sammensatte verber og brug af genitiv på et par linjer. Det er der vel ikke noget ondskabsfuldt i. Du må bede din lærer om at gennemgå alt om sammensatte verber (udmærket forklaret af tyskfødt)   (hvis din lærer  ellers ved noget om det) og om hvordan man danner genitiv af tyske navneord. Du må også lære noget om placeringen af verballeddet i en tysk bisætning (ledsætning)

I øvrigt er (var) DDR og die Bundesrepubik mildest talt ikke det samme.

Videre:  Tiden hvornår i akkusativ står.

Jeg hjælper gerne med konkrete spørgsmål.


Svar #6
18. januar 2017 af Sandheden

#5

Jamen, fejlene er så udbredte at man ikke bare kan forklare så store emner som sammensatte verber og brug af genitiv på et par linjer. Det er der vel ikke noget ondskabsfuldt i. Du må bede din lærer om at gennemgå alt om sammensatte verber (udmærket forklaret af tyskfødt)   (hvis din lærer  ellers ved noget om det) og om hvordan man danner genitiv af tyske navneord. Du må også lære noget om placeringen af verballeddet i en tysk bisætning (ledsætning)

I øvrigt er (var) DDR og die Bundesrepubik mildest talt ikke det samme.

Videre:  Tiden hvornår i akkusativ står.

Jeg hjælper gerne med konkrete spørgsmål.

Det var ikke så svært, var det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. januar 2017 af Stygotius

Du har en noget mærkelig måde at tale til andre på.

Det virker som om du mener at du har krav på at blive serviceret af andre mennesker.


Svar #8
20. januar 2017 af Sandheden

#7

Du har en noget mærkelig måde at tale til andre på.

Det virker som om du mener at du har krav på at blive serviceret af andre mennesker.

Du virker som om du mener, at vi alle sammen er under dig. Fordi vi ikke vælger studere tysk på gymnasiet, så er vi automatisk idioter. 

Nej, jeg mener ikke at jeg kan gøre krav på hjælp. Men jeg mener også godt at jeg kan kræve, at den "hjælp" jeg får ikke blot er kommentarer på hvor man prøver at nedgøre den anden. Hvad med at vi kigger på nogle af de mange "svar" som du har givet til andre?

Til en person som gerne ville have feedback på sin rettelse:

(Er min oversættelse rigtig?) "Nej, det er den ikke."

Til en person som gerne ville have hjælp med et debatindlæg

"Du skal nok skrive et "debatindlæg""

En person med måske ikke den bedste grammatik spurgte om hjælp til forberelse af terminsprøve.

"Prøv at sige det på dansk"

Frem for at hjælpe andre, så vælger du blot at sige noget unødvendigt. Din feedback hjælper ikke personen, og den gør helt sikker ikke dig til en hjælpsom person. I lige måde: "Du har en noget mærkelig måde at tale til andre på."


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. januar 2017 af Stygotius

Når man beder om hjælp til noget, kan man ikke kræve noget som helst, og mindst af alt kan man tillade sig at være flabet og sige "Det var ikke så svært, vel?" når man tilbyder at man gerne hjælper med konkrete spørgsmål. Det er heller ikke særlig kløgtigt at man er et lille sart pus som ikke kan tåle at få at vide at der er (alt for) mange fejl i ens tekst, og at de ikke kan forklares på 1 1/2 linje.

Der har intet været i mit svar som har forsøgt at "nedgøre" nogen. Man må gå ud fra at en spørger ønsker en realistisk vurdering af sin standard og ikke blot høre det som  vedkommende gerne vil høre.

Man fornemmer her en årsag til de manglende tyskkundskaber.


Svar #10
21. januar 2017 af Sandheden

#9

Når man beder om hjælp til noget, kan man ikke kræve noget som helst, og mindst af alt kan man tillade sig at være flabet og sige "Det var ikke så svært, vel?" når man tilbyder at man gerne hjælper med konkrete spørgsmål. Det er heller ikke særlig kløgtigt at man er et lille sart pus som ikke kan tåle at få at vide at der er (alt for) mange fejl i ens tekst, og at de ikke kan forklares på 1 1/2 linje.

Der har intet været i mit svar som har forsøgt at "nedgøre" nogen. Man må gå ud fra at en spørger ønsker en realistisk vurdering af sin standard og ikke blot høre det som  vedkommende gerne vil høre.

Man fornemmer her en årsag til de manglende tyskkundskaber.

Jeg ved ikke, hvor du får det fra, at jeg er irriteret over, at du synes jeg er dårlig til tysk - tværtimod viser det at mine prioriteter i forhold til fag er rigtige. 

Jeg kan godt kræve almen høflighed, og jeg tror godt jeg kan tillade mig at være irriteret over at man ikke bliver behandlet med respekt. Du sætter dig selv på en høj hest og nedgører alle som ikke er lige så gode som dig - dette viser dine tidligere kommentarer. Du tilbyder også at hjælpe med konkrete spørgsmål: Var mit spørgsmål da ikke konkret? Hvis du ikke synes det, hvorfor var der så overhovedet behov for dig at kommentere i første omgang? Det var en fuldstændig nyttesløs kommentar.

Jeg ved heller ikke, hvordan du udleder at jeg er "en sart pus" ud fra et par få linjer - Du må virkelig være den nye Sherlock Holmes! 


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. januar 2017 af Stygotius

Nej dine spørgsmål var ikke konkrete. Du spurgte om noget der nærmest var hele den tyske grammatik .Det kan næppe kaldes et konkret punkt.

 Jeg har ikke "sat mig selv på en høj hest", og  jeg nedgør (ikke: "nedgører") ikke alle. Jeg har heller ikke "noget behov" for at hjælpe, men gør det for at hjælpe dem der har (et rimeligt)  behov for det.

Hvor jeg har fra at du er et "lille sart pus"??? Tja, hvorfra mon??  

Hvad i mine svar tyder på "manglende respekt"??  -at du får at vide at du har mange fejl?

Jeg synes at din generelle opførsel er arrogant og respektløs og flabet.


Svar #12
22. januar 2017 af Sandheden

#11

Nej dine spørgsmål var ikke konkrete. Du spurgte om noget der nærmest var hele den tyske grammatik .Det kan næppe kaldes et konkret punkt.

 Jeg har ikke "sat mig selv på en høj hest", og  jeg nedgør (ikke: "nedgører") ikke alle. Jeg har heller ikke "noget behov" for at hjælpe, men gør det for at hjælpe dem der har (et rimeligt)  behov for det.

Hvor jeg har fra at du er et "lille sart pus"??? Tja, hvorfra mon??  

Hvad i mine svar tyder på "manglende respekt"??  -at du får at vide at du har mange fejl?

Jeg synes at din generelle opførsel er arrogant og respektløs og flabet.

"Nej dine spørgsmål var ikke konkrete. Du spurgte om noget der nærmest var hele den tyske grammatik .Det kan næppe kaldes et konkret punkt." - Det kan vi have delte meninger om. Uanset hvad så anså du det ikke som et konkret spørgsmål, så hvorfor ignorede du ikke bare spørgsmålet? Var din kommentar virkelig nødvendig? 

"Hvad i mine svar tyder på "manglende respekt"??" Din originale kommentar og din opførsel mod andre som du dømmer under dig. 

"Jeg har ikke "sat mig selv på en høj hest", og  jeg nedgør (ikke: "nedgører") ikke alle. Jeg har heller ikke "noget behov" for at hjælpe, men gør det for at hjælpe dem der har (et rimeligt)  behov for det." - Jeg tror at hvis andre kiggede på dine kommentarer på tidligere spørgsmål, så ville de synes det samme. Jeg kan også se, at jeg ikke er den første som har sagt det til dig. Måske burde du overveje at dette ikke er en individuel situation?


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. januar 2017 af Stygotius

Jeg har andet at gøre end at mundhugges med en tåbelig skoleelev og en lile sart, klynkende stakkel, -derfor   .........Slut !!!


Svar #14
22. januar 2017 af Sandheden

#13

Jeg har andet at gøre end at mundhugges med en tåbelig skoleelev og en lile sart, klynkende stakkel, -derfor   .........Slut !!!

"Jeg har andet at gøre" - Såsom at nedgøre andre?

"Tåbelig skoleelev" - Er det mærkeligt for dig at være så umoden i forhold til din alder?

"en lile sart, klynkende stakkel," - Jeg ved stadig ikke, hvor du får dette fra.


Skriv et svar til: Hjælp med grammatik i tysk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.