Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Nutidsværdi hvad er det?

10. januar 2017 af Lauramattesen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har set og læst en masse om hvad nutidsværdi er og det ser ikke ud til at jeg forstår hvad det er? Det giver ikke helt mening for mig... Nogen der kan forklare mig det meget pædagogisk ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2017 af peter lind

Du sætter et beløb ind i banken, hvor der gives en rente r. Efter nogle år har du så et eller andet beløb stående

Nu har du et projekt, hvor du invisterer nogle penge og senere både har indtægter og udgifter. Efter nogle år har du så et slutresultat. Hvis slutresultat stemmer overens med det fra banken er det beløb der står i banken nutidsværdien


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2017 af emul0c

Lad os sige du sætter 100 kroner i banken i dag til en rente på 10% per år. Om 1 år vil du så have 100 + 100x10% = 110 kroner.
Man kan derfor sige, at nutidsværdien af 110 kroner om et år, er lig med 100 kroner.
Hvis du om 1 år får 550 kroner, så vil det svare til at få 500 kr nu, altså nutidsværdien af de 550 er 500.

Man kan tænke det sådan: Hvor mange penge skal du have om et år, for at være lige så glad som for at få 100 kr i dag? I det tilfælde hvor renten er 10%, så vil du skulle have 110 kr om et år, for at være lige så godt stillet som at få 100 i dag.

Altså er værdien af 100 kr i dag ikke det samme som værdien af 100 kr er om et år.

For at stille det endnu mere simpelt op - da dine bedsteforældre var børn, så kunne de købe en Isbåd til 1 kr. Nu koster en isbåd måske 20 kr.. Derfor ville nutidsværdien (da bedsteforældrene var børn) af 20 kr i 2017, være det samme som 1 kr i 1950.

Skriv et svar til: Nutidsværdi hvad er det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.