Matematik

Ligning

10. januar 2017 af MMLL13 - Niveau: B-niveau

Jeg skal udregne ligningen:  9x-6=23x-14

Når jeg så har isoleret x på den ene side og tal på den anden side og udregnet, så står der: 8/14=x  altså 8 fjortende-dele.

Er det svaret??

Det er det samme med en del af mine andre opgaver fx. 6y+18=y+12-3y det giver y= 3/4  altså 3 fjerdedele.

Er det så svaret? Synes det lyder så "ufærdigt".

Håber nogen kan hjælpe mig.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. januar 2017 af PeterFranKK (Slettet)

Hej

Det virker til at være korrekt det, du har gjort. Det eneste er, at du kan forkorte brøken, således svaret er x = 4/7 = 0,57. Så kan det ikke rigtig forkortes yderligere.

I dit andet eksempel har du også beregnet dig frem til det rigtige, dog med omvendt fortegn (y = -3/4 = -0,75).

Hvis du er i tvivl om det er rigtigt, kan du altid fører kontrol i et CAS-værktøj eller erstatte den ubekendte (x el. y) med det, du er kommet frem til :)


Svar #2
10. januar 2017 af MMLL13

Tak for svar! Kan du forklare hvordan du har forkortet brøken og hvordan ved man at den skal forkortes og svaret 8 fjortende-dele ikke er nok? Jeg er nemlig ikke så god til brøker..

Den anden opgave: hvordan får du det til minus?

Det er til den skriftlige eksamen hvor man ikke må have hjælpemidler, så skal lære det i hovedet.


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. januar 2017 af PeterFranKK (Slettet)

Brøker er heller ikke min stærke side. Dog er min fremgangsmåde at se på tæller og nævner og vurdere, hvad det største tal er, som går op i begge. I dit eksempel md 8/14, er det altså kun 2, som går op i begge. Dermed kan vi dividere tælleren med 2 og nævneren med 2 = 4/7.

For at besvare dit andet spørgsmål - Hvordan jeg får det til minus, så se vedhæftede fil.

Vedhæftet fil:Capture.PNG

Svar #4
10. januar 2017 af MMLL13

Okay, så forstår jeg meget bedre! I filen du har vedhæftet står der på linje 4  y=-\frac{6}{8}  altså minusset står foran brøkstregen. Den hører kun til 6, ikke? Og i næste linje hører den kun til 3?


Brugbart svar (1)

Svar #5
10. januar 2017 af PeterFranKK (Slettet)

Jo, det er korrekt.

Hav en dejlig matematisk aften ;)


Svar #6
10. januar 2017 af MMLL13

Perfekt. 1000 tak for din store hjælp! Der er dog lige en sidste ting jeg ikke forstår:  jeg forstår det du mener med at man kigger på hvilket største tal der går op i tæller og nævner, men hvad med opgaven, hvor resultatet bliver \frac{-3}{4}  Min lærer skrev først at ligningen blev \frac{-6}{8}  hvilket tal går op i dem begge siden det kan blive \frac{-3}{4}  ?


Svar #7
10. januar 2017 af MMLL13

Nevermind. Jeg forstod det lige :D


Skriv et svar til: Ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.