Studievalg og videregående studie

Sabbatår

13. januar 2017 af heidic (Slettet)

Nogle der har gode erfaringer med hvad man kan bruge sit sabbatår? Nogle der har tænkt tanker omkring hvordan man kan bruge det? Og hvor mange man skal bruge?

Jeg har selv overvejet et halvt års arbejde og derefter et halvt års højskole. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2017 af DrNielsen

Det kommer jo an på hvad du vil. Har du brug for ikke at gå i skole, er det jo fint at rejse eller arbejde. Har du høje mål på sigt kan det jo så være en fordel at bruge tiden på relevant arbejde el. lign. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. januar 2017 af K92H (Slettet)

Som #1 skriver, kommer det selvfølgelig an på, hvad du vil efterfølgende. Vil du ind på en specifik uddannelse, har du lyst til at komme ud og opleve verden eller har du brug for at tjene ekstra penge inden studiestart? Det er jo sådan set det, du skal finde ud af.

Jeg brugte selv halvandet år på at arbejde, hvorefter jeg tog et halvt år på højskole, og det er afgjort noget af det bedste, jeg har gjort. Så ja, et halvt år på højskole kan jeg klart anbefale!


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. januar 2017 af MannaPapaya

Er også stor fortaler af højskole og arbejde. Hvis man har pengene og modet, så er det også virkelig udviklende at rejse.

Og så brug noget tid på at tage ud at besøge de uddannelser du overvejer at læse senere. For at mærke hvordan de virkelig fungerer og spare dig selv for at begynde på noget, som slet ikke var som du troede :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2017 af Smut1

Ja, højskole er en god ide, hvis man nyder et fastlagt skema, og at der foregår mange ting omkring en hele tiden. Jeg har selv lige været et halvt år på højskole og syntes, det var en super god oplevelse.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. januar 2017 af mathias1997

Der er mange muligheder. Nogle få fra min årgang valgte at søge direkte ind på deres uddannelser, fordi de var meget afklarede med, hvad de ville. En del tog på rejse i vennegrupper på 2-3 stykker til forskellige kontinenter rundt omkring i verden. Nogle valgte at aftjene deres værnepligt. Nogle få valgte et eller flere højskoleophold. Mange valgte at arbejde i ufaglærte jobs på tankstation, i supermarked, som piccoline i en virksomhed, på en restaurant, vinbar, et hotel på Tenerife, som telefonsælger, fitnessinstruktør, skiinstruktør, you name it. Nogle enkelte festede, shoppede tøj og gik på café et helt år for mors og fars penge (hmm...).

Det er lidt af en jungle, og jeg har selv overvejet de fleste af de nævnte muligheder. Jeg ville egentlig godt have været ude at rejse, men fordi jeg er i den lidt specielle situation som dansker, at jeg skal betale min egen uddannelse (pilotuddannelsen), ville det ikke være en mulighed at spare op samtidig, så jeg endte med at blive boende hjemme ved mine forældre for at holde udgifterne nede og arbejde fuldtid i et supermarked. Det har jeg gjort i 4 måneder nu, og jeg er egentlig ret tilfreds med det. Jeg regner med at arbejde en 2 års tid, før jeg starter på min uddannelse, og i mellemtiden kan jeg nå at undersøge og besøge forskellige skoler, så jeg ikke ender med at tage nogen forhastede beslutninger.

Mit råd er, at du skal følge din egen mavefornemmelse og komme i gang med et eller andet, du synes er fedt. Hvis du finder ud af, at du har taget den forkerte beslutning, kan du jo bare vælge om undervejs, og så lærer du noget nyt om dig selv. Held og lykke.


Skriv et svar til: Sabbatår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.