Dansk

Spørgsmål

14. januar 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle som kan hjælpe mig med om ordet: umaadelig er gammelt dansk


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2017 af mathon

mådelig

Udtale ['m??ð?li]  tip

Oprindelse fra middelnedertysk matelik 'passende, mådeholden', afledt af mate, jævnfør måde

UNDERVISNING karakter på Ørsteds karakterskala, over slet og under tg, givet for en meget usikker og utilfredsstillende præstation.

umådelig:

1.

langt ud over det normale eller velkendte i omfang eller størrelse

Se også ufattelig   enorm

Eksempler umådelige rigdommeikon for korpussøgning  umådelig magtikon for korpussøgning  umådelig betydningikon for korpussøgning

1.a

som adverbium i høj grad; overordentlig meget

Se også grænseløs   uendelig

Eksempler umådelig(t) sværtikon for korpussøgning  umådelig(t) vigtigtikon for korpussøgning  umådelig(t) højikon for korpussøgning  umådelig storikon for korpussøgning  umådelig(t) megetikon for korpussøgning  umådelig kedeligikon for korpussøgning  kede sig umådeligtikon for korpussøgning


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar 2017 af jantand

Få DDO som app, så får du en masse svar.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2017 af Val123

prøv ordnet.dk eller ordbogen.dk


Svar #4
15. januar 2017 af HFNU (Slettet)

Mange mange tak for alle de svar jeg har fået. Jeg har ved dog stadig ikke om ordet er gammelt dansk, eller det ses som et ord der bliver brugt ligeså meget i dag som for 100 år siden.

Jeg har læst ordet i novellen: Foran alteret af Herman Bang og prøver at finder ord som skiller sig ud fra det ordvalg vi har i dag


Svar #5
15. januar 2017 af HFNU (Slettet)

Er ordet  saamæn et ord som er gammelt dansk, eller fordi det skrives uden d at det bliver gammelt dansk


Skriv et svar til: Spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.