Dansk

Hvad betyder det?

16. januar 2017 af Patson (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hvad betyder denne sætning:

"Denne grundlæggende sociale indignation var drivkraften"


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2017 af mathon

"Denne grundlæggende sociale uværdighed/uretfærdighed var drivkraften"


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2017 af Stygotius

Nej, "indignation" betyder forargelse og/eller afstandtagen fra noget der er sket.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. januar 2017 af mathon

Oprindelse fra latin indignatio (genitiv -onis), af indignus 'uværdig'


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. januar 2017 af mathon

Når man erklærer noget for uværdigt, tager man afstand fra det og finder det forargeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. januar 2017 af Stygotius

Et ords oprindelse siger intet om dets brug i dag.

Hvor mange ved mon at at ordet "skole" oprindelig betyder "fritid" på græsk??

Hvor mange ved mon at ordet "hysteri" kommer af "hystera" som betyder "livmoder" på græsk???

Hvad har oprindelsen til ordet "operation", nemlig "opus" (eller "operatio"), som betyder "arbejde", at gøre med dets nutidige betydning??? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. januar 2017 af Jakob132

Ords oprindelse siger da meget vigtigt om hvordan de bruges i dag. Misbrug ikke rollen som studiehjælp ved at frembringe postulater om stof der ligger ud over din egen forståelse. Sådan bliver en fjer til fem heste. 

Indignation betyder oftest vrede eller anger over noget, som betragtes som uretfærdigt. Så i sammenhængen nævnt her, beskrives en kollektiv (social) vrede over noget uretfærdigt, som er drivkraft bag det teksten ellers handler om.


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. januar 2017 af Stygotius

Det er de tåbeligste påstande og de værste flabetheder der bringes i indlæg.#6, og de unddrager sig enhver kommentar. Kan ODS bruges  som rettesnor for dansk i 2016??

Kan oprindelsen til f.eks. ordet "penge", nemlig latin "pecu" = kvæg, sige noget om ordets brug og betydning i dag?? 

Siden hvornår har "indignation" betydet anger???

Få lige styr på  dine metaforer og opfør dig anstændigt.

Dixi.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar 2017 af Jakob132

Jeg påtaler blot, at du sidder på en høj hest og påråber dig eneret til at sige hvad der er rigtigt eller forkert, mens det er tydeligt at du ikke er den ekspert du tror du er. De fleste af os kan søge efter en masse betydninger online og få udpluk og dele af sandheder, men sætter vi dem forkert sammen, gør vi ikke kun os selv, men dem omkring os en bjørnetjeneste. Du kan komme med eksempler på ord, hvis oprindelse ikke er synonym med nutidens brug fra nu og til jorden går under, men det er ikke ensbetydende med at du har ret.

Det er helt okay du kan føle dig indigneret over min kommentar, men kig indad før du vender blikket udad, så skal jeg nok forsøge at gøre det samme. Jeg vil mene jeg har opført mig meget anstændigt og har ikke faret i flint over noget du skriver.


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. januar 2017 af Stygotius

Jeg diskuterer ikke seriøse emner med en uvidende skoledreng.


Skriv et svar til: Hvad betyder det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.