Historie

Historieopgave - er min problemformulering præcis nok?

16. januar 2017 af Bookeater - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er begyndt at forberede en historieopgave, jeg skriver til en konkurrence. Temaet er Danmark i verden - verden i Danmark. Jeg har valgt at skrive om de Dansk Vestindiske Øer (mens de stadig var danske). 

Jeg vil enormt gerne fokusere på det at være slave under de forhold, der var, ligesom jeg gerne vil fortælle noget om, hvordan det var at have mørk hudfarve cirka 50 år senere (der var stadig dårlige forhold, og jeg har fundet flere gode artikler samt rejsebogsnotater derfra, jeg kan bruge som kildemateriale). 

Problemet er, at jeg går i 1.g og derfor kun har haft historie siden jul, da det ikke var en del af vores grundforløb. Jeg er derfor ikke helt klar over, hvor smalt et emne, man skal skrive om ...

Ville denne problemformulering være for bred:

Hvordan var forholdene for slaverne i Dansk Vestindien i tiden op til slaveriets ophævelse, og hvordan blev forholdene for de tidligere slaver i løbet af de følgende 50 år? 

Jeg kunne godt tænke mig at lave en 'før slaveriets ophævelse'-del og en 'efter slaveriets ophævelse'-del, kan man godt det?

Desuden er min opgave understøttet af en novelle (dette er tilladt iflg. konkurrencen, måden man formidler på, er op til en selv). Novellen omhandler en dreng af en farvet kvinde i Dansk Vestindien, der blev købt af en dansk journalist i 1894 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2017 af TheresaDahl (Slettet)

Hej! 

Nu har jeg godt nok ikke sat mig dybt ind i det emne, som du beskriver, og har ikke haft så meget undervisning om emnet. 
Men overordnet synes jeg, at det lyder spændende! Jeg kan godt forstå din usikkerhed omkring omfanget af dit emne, altså om det er for bredt. På sin vis så er det lidt bredt ja, men derfor kan du jo godt tage udgangspunkt i din ide, og så blot 'zoome' mere ind på noget specifikt? Jeg ved ikke om, der er en bestemt begivenhed som du kunne vælge at fokuserer på, og dermed indskrænke ved at sige, at jeg ser på slavernes forhold ved at tage udgangspunkt i dette, og vælger noget andet fra? Fx den novelle du nævner. 

På den anden side, så må man jo godt (har jeg ihvertfald oplevet) i historie have en god diakron tilgang til sin analyse, og hvis denne opgave du skriver også skal være forholdsvis lang, så synes jeg sagtens, at du kan bruge de ideer du har! 
Du skal blot huske at fortælle i dine underspørgsmål (redegørende, analyserende, diskuterende) hvilke tekster du tager udgangspunkt i, og skrive at læseren skal tage med i betragtning af det er disse materialer du har vurderet og konkluderet efter (dog husk at være kildekritisk!) - dermed sagt resultatet evt. kunne have været et andet hvis nu det var noget andet materiale. Du kan også vælge noget materiale, der beskriver to forskellige perspektiver af, hvordan forholdene var for slaverne, og så med kildekritikken sætte dem over for hinanden og vurdere hvilken tekst, der mon er mest troværdig. 

Håber det var en lille hjælp :) 


Svar #2
20. januar 2017 af Bookeater

Tusind tak for et uddybende svar!
Jeg er kommet i gang med at skrive selve opgaven (12 sider indtil videre, regner med/håber på minimum det dobbelte), og har valgt at lave en kort gennemgang af hvad det egentlig var, der gjorde, at vi havde slaver, og nu er jeg så begyndt at gå i dybden med forholdende. Synes egentlig det går ganske godt, men synes det er svært at få det op på det diskuterende niveau.
Jeg har skrevet hvilken litteratur samt at min besvarelse er præget af disse i mit metodeafsnit - kan jeg det, eller skal jeg, som du skriver, rykke det op i problemformuleringen?

I hvert fald, tusind tak for input!

Skriv et svar til: Historieopgave - er min problemformulering præcis nok?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.