Matematik

Er matematik på A-niveau svært?

18. januar 2017 af almpalm - Niveau: 9. klasse

Jeg har aldrig været speciel god til matematik, men jeg kan godt lide matematik. Jeg aflsutter folkeskolen til sommer og jeg er i tvivl om jeg skal vælge mat på A-niveau eller B-niveau. Jeg er bange for at A-niveau er for svært og at jeg bliver for stresset og fortvivlet midt i forløbet... Siden jeg har hørt at man får mange store opgaver hver uge og ved ikke om jeg kan følge med.

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

Jeg er en dreng på 17 år og har selv mat A (Studieretning: Mat A, Fysik B, Bioteknologi A). jeg går i 1.g og ja der er mange opgaver, men såååå svært er det ikke (endnu). Men du skal nok være omstillingsparat til en del skolearbejde i sær i matematik og hvis du vælger det på A, så kræves der altså noget af DIG SELV.

//MVH


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. januar 2017 af LilanKahn (Slettet)

Mat a er ikke meget sværer end mat b er mine egne erfaringer. Tog mat b på et superlingskursus for inginører og bagefter fra b til a.


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2017 af Number42

Jeg vil anbefale at finde nogen der kan hjælpe hvis der er brug for det.

Matematik er bare nogle regler der skal læres ligesom fx at spille skak , men ligesom skak skal man øve meget for at vinde = løse problemer.

Det er meget svært for dem der kan at forstå hvorfor nogen synes det er svært.

Held og lykke med det, og spørg og spørg og spørg ,,,,

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. januar 2017 af JohnDoe1990

Husk på at du på 1. år har Matematik svarende til C-niveau og på 2. år svarende til B-niveau osv. Det der adskiller niveauerne er altså det pensum som man skal igennem. Matematik A er altså kun sværere i den forstand, at du skal igennem et større pensum - altså flere forskellige emner. Men de ekstra emner ligger jo først på 3. år. Du kan i øvrigt i princippet på A-niveau, til den mundtlige eksamen, trække et emne som du havde om på 1. år eller 2. år, og som derfor typisk vil være let for dig ift. de andre emner. Da jeg gik i gymnasiet kunne man skifte studieretning efter det første halve år: hvis det stadig er tilfældet, så har du mulighed for at "snuse" til gymnasiematematik, og på den måde finde ud af om det er noget for dig. Eller omvendt: hvis det er lidt for meget, så kan du vælge en studieretning, hvor det er på lavere niveau. Men hvis du er glad for matematik, så har du jo de bedste forudsætninger for at blive rigtig god til det, og der er mange muligheder for at få hjælp, hvis der er noget som du finder svært. Og det vil der uundgåeligt være! Men hvis der ikke var det, så vil man jo heller aldrig lære noget nyt. I gymnasiet kan du få hjælp ved at spørge din lærer og kammerater og gå til lektiecaféer, men du kan også få hjælp på internettet såsom http://www.da.khanacademy.org/ hvor alt gymnasiematematik er dækket. 

Ligesom Svar #2 synes jeg personligt ikke, at A var meget mere svært end B. Det svære var, at der var flere emner man skulle forberede ift. eksamen. Jeg tog nemlig B først og dernæst A på et suppleringskursus. 

Mvh. 


Skriv et svar til: Er matematik på A-niveau svært?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.