Historie

Cuba-krisen

18. januar 2017 af Elninoo - Niveau: 8. klasse

Hej allesammen, jeg har protjektuge, og jeg er nød til at lave en problemfomulering. 
Har i eventuel et bud på, hvordan en problemfomulering kunne se ud. + et underemne til problemfomuleing. 
Tak på forhånd ;=) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2017 af EmilieLyng (Slettet)

Du kan kort redegøre for Cubakrisens kronologiske forløb samt komme med eventuelle kausalforklaringer - rettet imod hvorfor krisen opstod. Måske også kort redegøre for den kolde krig samlet start evt. ved 2. verdens krigens afslutning - england og frankrig var svækkede, tyskland, japan og italien var ikke længere selvstændige magter (USA og Sovjet var dominerende) osv.
Mht. Cubakrisens optakt kan du evt. komme ind på: stalin, khrusjtjov, det polske forår, oprøret i Ungarn, diplomatiske forbindelser mlm. USSR og BRD, Vietnams deling, Våbenhvile i Korea, Eisenhower som USA's præsident, MAD-offensen (Muttual Assured Destruction), forholdene mellem supermagterne 
Kom også ind på bekæmpelse af kommunisme og hvorfor det forblev en "kold" krig

Et underemne kunne eks. være FN's rolle under Cubakrisen - så bliver det mere samfundsfagligt, hvis det er af interesse. 


Svar #2
18. januar 2017 af Elninoo

Kunne en god problemfomulering være f.eks. Hvordan var FN indblandet under Cubakrisen. Hvordan reagerede FN, da de var optakt til atomkrig. Hvad gjorde de for at stoppe Cubakrisen. 

(Den her problemfomulering er til det sidste som du skrev) "FN`s rolle) følte det var virkelig interessant. Men kunne den problemfomuleing måske blive aktuel? Eller har du b.la ændringer? 


Svar #3
18. januar 2017 af Elninoo

Bois and girls, har fundet en ny som jeg vælger at bruge.


Underordnet emne: Cubakrisen og den kolde krig.

Hvordan var Cubakrisen med til at forværre den kolde krig mellem USA og Sovjetunionen. 
Skriv venligst gerne hvad i synes ;=) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. januar 2017 af Justitia

Eller du kunne søge selv.


Svar #5
19. januar 2017 af Elninoo

Hvad mener du Jusitta?

Jeg har alligevel afleveret det gik super. Take it easy ;=)


Skriv et svar til: Cuba-krisen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.