Biologi

isolering af DNA fra løg - please hjælp

21. januar 2017 af Mm98 - Niveau: C-niveau

Hej allesammen jeg skal skrive om isolering af DNA fra løg. 

Her skal jeg skrive om opbygningen, placering og funktionen af DNA i et løg, men jeg ved kun alt dette i en menneske krop. 

Jeg kan ikke finde noget ordentligt på nettet, er der evt nogle der ved noget om dette eller kan i anbefale nogle hjemmesider?

På forhånd tak :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2017 af Hydronium

Prøv at tænk på forskellen på en plantecelle og en dyrecelle. 


Svar #2
21. januar 2017 af Mm98

Forskellen på en plantecelle og en dyrecelle er at plantecellen har en cellevæg. Men jeg forstår ikke hvorfor du ville have mig til at tænke det :-) ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. januar 2017 af Hydronium

Altså er opbygningen, funktionen, og placeringen af DNA'et ens :) 


Svar #4
21. januar 2017 af Mm98

Vil du ikke være sød at forklare mig det på en anden måde, please:)

Jeg skal skrive om det i min rapport, men jeg forstår det desværre ikke 100%.. :( 


Svar #5
21. januar 2017 af Mm98

Kan jeg derudover godt skrive at et løg er en plantecelle?


Brugbart svar (1)

Svar #6
21. januar 2017 af Hydronium

DNA'et (alle løgets gener) er placeret i cellekernen, i cellekernen transkriberes DNA'et, hvilket skaber en mRNA streng. mRNA'et transporteres ud af cellekernen, hvor ribosomerne står for proteinsyntensen. DNA-strengen består af en dobbelt helix. Det er et meget stort emne vi er ude i, men meget af det kan du google dig til. Håber at det her kan lede dig lidt på vej. 


Svar #7
21. januar 2017 af Mm98

Okay, mange tak for dit svar :)!!

JEg har lige et til spørgsmål. udover at anvende løg til dette forsøg kunne man også fx anvende kiwifrugt eller kalvebrisler eller noget lignende ?? :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. januar 2017 af Hydronium

Nu kender jeg ikke præcist det forsøg du har udført, men umiddelbart vil jeg sige ja til kiwi, da det også er tale om planteceller. Man kan sagtens oprense DNA fra kød også, men tror ikke at man anvender samme metode. 


Skriv et svar til: isolering af DNA fra løg - please hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.