Debat

Navngivning af 2 nyere begreber

22. januar 2017 af Gwizz (Slettet)
I et stykke tid har jeg nu puslet med af finde på 2 betegnelser.
Den ene er:
Hvad kalder man de mennesker der totalt ignorerer at de bogstavelig talt, risikerer deres eget og andres liv.
Når de smser eller læser tweets - mens de kører 110 km/t på motorvejen.
De må have et navn, vi kan genkende dem på.
Det andet spørgsmål.
Hvad er betegnelsen på en person, der kun læser overskriften og de første linier, på en avis/eller online, artikel - og derefter kaster sig ud i lange kritiske og til tider hadefulde svarindlæg.
(et sjovt eksempel er at Politikens satireklumme At Tænke Sig (ATS) Oplever at folk ikke forstår at deres tekster er satire og derfor kaster sig ud i voldsom argumentation. som da de skrev en joke om at Børnene i Randers børnehaver kun måtte lave grisemotiver, når de lavede perleplader.
Jeg kan sagtens komme på en lang række subjektiver, der beskriver disse 2 absurde person typer; men jeg er ude efter at vi finder på 2 helt nye #hashtag ord - som alle hurtigt tager til sig og forstår.
Målet er, via sociale medier at sprede forståelsen af at begge disse begreber er en uskik, som man bør holde op med.
1.)Ingen, der har prøvet afmagten og sorgen ved at miste en ven eller slægtning i et meningsløst trafikdrab - kan acceptere håndholdte telefoner og uopmærksomhed i trafikken.
2.) Sociale medier forplumres og bliver en stor kage af had og løgne og ubegrundede og fejlagtige historier - baseret på at ingen længere gider sætte sig ordentligt ind i tingene, læse baggrunds artikler, lave egen recearch og danne sig en selvstændig mening - Før, de udtaler sig. Det handler om at være PÅ, ikke om at være klog og fornuftig.
Det, sammen med at man ikke sorterer i og stiller spørgsmål, ved den syndflod af FALSKE nyheder som er blevet den nye måde at skabe utryghed of splittelse i verden - Gør at vi må det til livs, gennem oplysning, kritik og bevidstgørelse.
Skal vi kalde det et samfundssociolgisk eksperiment ?

Skriv et svar til: Navngivning af 2 nyere begreber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.