Fysik

Banekurven for det skråkast

26. januar 2017 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg ville høre om jeg kunne få noget hjælp til opstillingen af en fysik opgave. Det drejer sig om hvorledes man fremstiller banekurvens stedkoordinater ved en række forskellige parametre. Lad os sige at jeg har en katapult som kaster eller slynger en sten af sted, så vil stenen følgde det skråkast dvs. en sur parabelformet kurve. Stedkoordinaterne for det skråkast x og y kan derefter fremstilles ved hjælp af tiden som parameter (Se nedenunder)

x(t)=v0*cos(v)*t,     y(t)=-1/2*g*t2+v0*sin(v)*t+y0

Hvis man derefter isolere parameteren t i den første ligning og bagefter substituere dette udtryk i den anden ligning så får man banekurven hvor parameteren t er blevet elimineret. Det er denne banekurv som jeg ønkser at parametersere.

Parametrene er løftehøjden af katapultens kontravægt og tyngdekraften på kontravægten. Vinklen er også en parameter i dette, men den indgår allerede i banekurvens formel.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2017 af peter lind

Hvad har en katapult og tyngdekraft på en kontravægt med det at gøre ? Kom dog med hele opgaven


Svar #2
27. januar 2017 af Yipikaye

Jeg troede bare at katapultens kasteevne dvs (rækkevidde) afhang af tyngdekraftens størrelse på kontravægten. Men er det så i det mindste ikke rigtig nok at løftehøjden af katapultens kontravægt har betydning for kasteevnens rækkevidde. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2017 af peter lind

Hvorfor vil du ikke ulejlige dig med at fortælle hvad opgaven går ud på ? Kom dog med en ordentlig forklaring


Svar #4
29. januar 2017 af Yipikaye

Hej igen og undskyld at jeg først skriver tilbage nu. Har været ramt af noget influenza. Jeg tror at jeg starter en ny tråd op om emnet.


Skriv et svar til: Banekurven for det skråkast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.