Historie

1. verdenskrig problem stilling.

29. januar 2017 af Hamza3400 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

hej allesammen, 

jeg skal lave en problemstilling i historie og jeg har valgt emnet Osmannerriget. jeg har nogle spørgsmål som jeg selv har lavet og skal prøve på at svare på. her er de: 

1. hvorfor deltog de i krigen.

2. hvilke konsekvenser havde osmannerriget ved at deltage i 1. verdenskrig.

3. hvorfor var de allieret med tyskland.

4. hvor meget land mistede de efter krigen.

5. hvordan var deres forhold til Europa under krigen, før krigen og efter krigen.

6. hvordan var deres forhold til amerika under krigen, før krigen og efter krigen.

Ville i måske være søde og lige svare på spørgsmålene. Det kunne være fedt. 

TAK, på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2017 af mathon

Hvad var meningen med, at du selv opstillede spørgsmålene?


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. januar 2017 af Weeke (Slettet)

Hvis du har det svært med at finde information på nettet, kan du jo måske låne bøger om emnet, måske er der nogle hos dit lokale bibliotek.

En bog som kunne bruges, kunne jo være:

Langt fra Vestfronten : første verdenskrig i Middelhavsområdet.

Held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. januar 2017 af Justitia

Ok? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. januar 2017 af Weeke (Slettet)

#3

Ok?
 

Var den til mig eller #0?


Svar #5
01. februar 2017 af Hamza3400 (Slettet)

Jeg har været på et bibliotek men kunne ikke finde noget... Det værste ved det er at min lære ikke selv ved noget om emnet.


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. februar 2017 af mathon

Gallipoli (tyrkisk: Gelibolu Yarimadasi) er en ca. 80 km lang halvø beliggende mellem det Ægæiske hav og Dardanellerne i Tyrkiet. Halvøen er opkaldt efter den græske by Kallipolis (dansk: ~ den gode by).

Gallipolli var i 1915 skueplads for kampe under 1. Verdenskrig under Slaget ved Gallipoli.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. februar 2017 af mathon

Forsøg på modernisering

I 1700- og 1800-tallet fortsatte tilbagegangen, og Europas økonomiske og militære overlegenhed blev en stadig større trussel for riget. Det var umuligt at modernisere riget, som slet ikke udviklede sig mere. I Europa kaldte man derfor Osmannerriget for "Europassyge mand".

Opløsning
Yngre officerer kaldte sig for ''Ungtyrkerne''. De tog magten i riget fra 1908-18. De var allieret med Tyskland under 1. verdenskrig. Men Tysklands nederlag betød, at Osmannerriget blev opløst.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. februar 2017 af mathon

Slaget ved Gallipoli fandt sted på den tyrkiske halvø Gallipoli i 1915 under 1. verdenskrig. En kombineret fransk/britisk operation blev dannet for at erobre den osmanniske hovedstad Konstantinopel (i dag Istanbul). Forsøget mislykkedes dog, og man anslår, at 131.000 soldater døde og 262.000 blev såret.

yderligere detaljer:
se
https://da.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Gallipoli


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. februar 2017 af mathon

Tysklands nederlag betød, at Osmannerriget blev opløst.
Tyrkiet opstår

Mustafa Kemal forhindrede, at Osmannerriget blev fuldstændigt opløst. Han blev præsident for republikken Tyrkiet i 1923. Han ville modernisere landet efter vesteuropæisk forbillede. Fra 1934 blev han kaldt Atatürk, der betyder tyrkernes fader.


Svar #11
01. februar 2017 af Hamza3400 (Slettet)

Tak!


Skriv et svar til: 1. verdenskrig problem stilling.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.