Eksamensforberedelse

Hvordan husker man den teori man læser?

29. januar 2017 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har har dumpet en eksamen. Var ikke op i den ordinær, reeksamen dumpede jeg, og mit sidste forsøg er ca. 3½ måned.

Jeg har speicelt virkelig megett tid i de to kommende uger.. langt fra eksamensdatoen, men ja..

Hvad er jeres råd til at forberede sig bedst muligt? Et af mine problemer er bl.a. at jeg ikke kan huske det jeg læser i min bog. (Det er et ingeniør fag om materialer). 

Håber virkelig i kan hjælpe!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2017 af DrNielsen

Kobl det med andre fag og brug din viden. Det er ikke ret meget der bliver hængende ved ren udenadslære er mit indtryk :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2017 af Stats

Lav en masse opgaver.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
30. januar 2017 af nejvelda

#1 Mange tak for dit svar!

Jeg kan godt se at jeg har formuleret mig lidt forkert. Det er vel hellere ikke så smart ''bare" at lære det udenad. Jeg tænker grunden til at jeg ikke kan huske det, er vel højest sandsynligt, at jeg mangler forståelse for det. Men hvordan jeg så skal koble det sammen med at andet eller andre fag kan jeg ikke rigtig se :/

#2 Mange tak for dit svar!

Det har faktisk også selv tænkt på, da jeg lærte matematikken på den måde i gym. Men i det kursus vi har haft på uni i det her fag jeg skal til reeksamen i har vi ikke som sådan lavet nogle opgaver. Det er egentlig kun teori. Vores lærebøger er på dansk og der er ikke nogle opgaver i dem. Men jeg kan da lige spørge og søge lidt på google på engelsk og se hvad jeg finder.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. januar 2017 af DrNielsen

Jeg fik et råd af en professor: når man har læst et stykke tekst, skal man spørge sig selv hvad det stykke tekst vil fortælle en. Hvis man vender teorien på den måde får man meget mere ud af det.

Tro mig - jeg er en af dem der har læst en side og overhovedet ikke kunne huske hvad der stod, for så at læse siden igen og stadig ikke kunne huske det. Jeg kan mærke på mig selv om jeg er koncentreret og 'interesseret'. Mangler koncentrationen falder interessen, og så kan jeg mærke på mig selv at tankerne begynder at drive. Spørger du derimod dig selv efter et tekststykke hvad stykket forsøger at lære dig, skal du lige pludselig til at koncentrere dig. Så kommer interessen, og så sidder det fast.

Dette er selvfølgelig meget fag- og personspecifikt. Alle har forskellige læsemetoder. Desuden kan man i et fag som f.eks. anatomi på medicin ikke spørger hvad teksten skal lære dig. Det er ren og skær udenadslære :-) God vind ! :-)


Svar #5
31. januar 2017 af nejvelda

#4 @DrNielsen

Du skriver: "jeg er en af dem der har læst en side og overhovedet ikke kunne huske hvad der stod, for så at læse siden igen og stadig ikke kunne huske det. Jeg kan mærke på mig selv om jeg er koncentreret og 'interesseret'. Mangler koncentrationen falder interessen, og så kan jeg mærke på mig selv at tankerne begynder at drive.

Det du beskriver i ovenstående er LIGE PRÆCIS sådan jeg har det!!!

Jeg siger mange tak for din kommentar og det gode råd!!!


Skriv et svar til: Hvordan husker man den teori man læser?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.