Kemi

Addition

03. februar 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvis jeg har stoffet 3-ethyl-1-penten og jeg ved at det er blevet dannet ved en additionsreaktion af dibrom, Br2.

Hvordan kommer jeg så frem til hvilket stof som dibrom er adderet til ....der så bliver til 3-ethyl-1-penten.

Hvordan skriver jeg reaktionskemaet ned for denne reaktion ?

Håber i vil forklarer mig det på en lidt simpel måde.....og 1000 tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2017 af janhaa

hvis:

x + Br2 i addisjonsreaksjon => et eller annet med Br...?

3-etyl-1-pentene er uten brom? Forstår du?


Svar #2
04. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar . Jeg tror du mener at 3-ethyl-1-penten er uden dibrom..men jeg er bare ikke sikker på om du har forstået hvad det er opgaven går ud på. Derfor skriver jeg lige hele opgaveformuleringen ned så du har bedre mulighed for at hjælpe mig.

1. Benzoesyre

2. Methanol

3. 3-methylbutanal

4. 3-ethyl-1-penten.

I et laboratorium står 4 glas, A,B,C og D. Hvert glas indeholder et af overnævnte stoffer, men man ved ikke, hvilket af stofferne det enkelte glas indeholder. De´rfor foretages en række prøver, og resultaterne er følgende:

a) Stoffet i glas A  adderer Br?2.

b) stoffet i glas B er blandbart med vand i alle forhold. Blandingen reagerer hverken sur eller basisk.

c) Stoffet i glas C giver bundfald med 2,4-dinitrophenylhydrazin og kan oxideres til en carboxylsyre.

d) Stoffet i glas D er et fast stof, som reagerer surt i vandige opløsning.

Hvilke af stofferne 1,2,3 og 4 var der i glassene A,B,C og D ? Begrund svaret og angiv reaktionsskemaer.

Det her er så mine svar;

?a ) Glas A. I glas A sker der er en additionsreaktion. Det ved vi fordi vi får af vide at der i glasset adderes dibrom,Br?2.?  

Hvordan skriver jeg reaktionsskemaet for denne reaktion.

b) I Glas B. I glas B får vi af vide at stoffet som er i glasset er blandbart med vand. Altså er stoffet polært. Det er derfor Methanol, da methanol er et forholdsvis polært stof.

Jeg mangler reaktionsskemaet her.. Jeg tror det er en reaktion mellem < vand og methanol, er det korrekt? Kan du hjælpe mig med reaktionsskemaet.

c)  I glas C får vi af vide at hvis hvis stoffet bliver blandet med 2,4-dinitrophenylhydrasin sker der et bundfald. Yderligere får vi af vide at stoffet kan oxideres til en carboxylsyre.  På s.244 i bogen, Aurum kan vi læse, at man kan påvise carbonlyforbindelser ved at tilsætte 2,4-dinitrophenylhydrasin til et aldehyd. Hvorved der sker et bundfald og stoffet kan oxideres videre til en carboxylsyre.

Herudfra kan vi afgøre af stoffet i glas C er 3-methylbutanal.

Jeg ved heller ikke helt hvordan jeg kan skrive reaktionsskemaet ned for denne reaktion.

d) Glas D. Her får vi af vide at stoffet er fast og at det reagerer surt i vandig opløsning. Dette viser at det er stoffet benzoesyre, idet benzoesyre både er et fast stof og en syre der reagerer surt i vandige opløsninger.

Jeg ved heller ikke hvilke to stoffer som går sammen ....er det de 2 stoffer som danner benzoesyre, jeg skal kende til og herefter skrive reaktionsskemaet på??

Sidde virkelig fast i reaktionsskemaerne, håber du forstår det og vil hjælpe mig videre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2017 af mathon

#1 forstod dig rigtigt nok. Men du spurgte anderledes end du gør i #2.

                 3-ethyl-1-penten  +  Br2   →    1,2-dibrom-3-ethyl-1-pentan


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. februar 2017 af ChemistryIsKey

#3

Korrekt navn er   1,2-dibrom-3-ethylpentan.   1-tallet er uoverflødigt :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. februar 2017 af mathon

Ja - "selvfølgelig".


Svar #6
04. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Så reaktionsskemaet i glas A : Er lig med  3 -ethyl-1-penten + Br?2?   → 1,2 -dibrom-3-ethyl-1-penten.

Hvordan kommer man frem til det. Vil i ikke godt hjælpe mig med det. Jeg har meget svært ved reaktionsskemaer?. Hvordan blive Br2? til 1,2 dibrom.

Håber jeg kommer til at forstå det...og tak for hjælpen igen 


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. februar 2017 af mathon

Så reaktionen i glas A
er:

                           3-ethyl-1-penten  +  Br2     →    1,2-dibrom-3-ethylpentan


Svar #8
04. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Tak mathon.

Det er bare hvordan kommer du frem til det.. Jeg vil meget gerne lære at gøre det selv jo :)

Hvordan ved du at < Br?2 bliver til 1,2-dibrom ????


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. februar 2017 af mathon

Ved tilførsel af lysenergi
spaltes
                   Br_2  til  Br{\cdot } \; +\; {\cdot }Br som bryder dobbeltbindingen -C = C

og bliver til
                      -C_2 - C_1
                           |           |
                          Br        Br


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. februar 2017 af mathon

dvs
                                    C                                                                C
                                     |                                                                  |
                                    C                                                                C
                                     |                                                                  |
                  C - C - C - C = C   +   Br_2    \rightarrow     C - C - C - C - C     
                                                                                                                 |         |
                                                                                                              Br    Br
                                                                                             

                                                                                                                                                 
 


Svar #11
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Mange tak igen mathon....det er nok et ret dumt spørsgmål:

Du skriver at Br2 bliver til Br?  • +  Br...... men jeg forstår ikke hvilken dobbeltbinding det er du taler om der bliver brudt..... C= C.

Hvor kommer carbons dobbeltbinding fra.


Svar #12
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Og vil du ikke godt hjælpe mig med reaktionen glas B også


Svar #13
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Den reaktion som er i glas B , er det vand og methanol som går sammen? eller har jeg forstået det forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #14
05. februar 2017 af mathon

dvs
                                    C                                                                C
                                     |                                                                  |
                                    C                                                                C
                                     |                                                                  |
                  C - C - C - C {\color{Red} =} C   +   Br_2    \rightarrow     C - C - C - C {\color{Red} -} C     
                                                                                                               |       |
                                                                                                            Br   Br


Svar #15
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Tak for svar igen mathon. Jeg forstår det bare stadig ikke. Er der en dobbeltbinding i Br2


Brugbart svar (0)

Svar #16
05. februar 2017 af mathon

Hvis du ser på markeringen,
fremgår det, at dobbeltbindingen er mellem to C-atomer:
derfor
                   1-penten hvor du efter additionen
har                                                                            i begge tilfælde med foranstillet 3-ethyl-
                   1,2-dibrompentan        


Svar #17
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Men er der ikke 5 c atomer i 1 penten....

?Hvordan kan det være at 3-ethyl-1-penten + Br2?     →  1,2 -dibrompentan.

?Jeg forstår godt at dobbeltbindingen bliver brudt.. og der kun er enkeltbindinger mellem carbonatomerne, men det jeg ikke forstår er i svar14 har du tegnet 7 carbonatomer


Svar #18
05. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Indeholder 1penten 7 carbonatomer


Brugbart svar (0)

Svar #19
06. februar 2017 af mathon

        Ja! og ethyl-gruppen indeholder to carbonatomer.


Svar #20
06. februar 2017 af HFNU (Slettet)

Mange tak mathon. Men jeg er slet ikke med på hvorfor det netop kommer til at hedde 1,2 dibrom og jeg har nu læst dit svar 9 og 10 igennem flere gange

Forrige 1 2 Næste

Der er 34 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.