Biologi

Nervesystemet

05. februar 2017 af 1999hjælp (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har en stor biologiaflevering med omkring 15 spørgsmål. Men jeg ikke kan blive færdig med, pga. de 

1) Forklar hvordan varme/kulde registreres i huden og signalets vej til hjernen.

2) Hvorfor adapterer man hurtigt til tryk?

3) Hvordan klarer hjernen under normale omstændigheder at tegne en stjerne på et papir? Forklar signalvej fra øje til hånd.

4) Hvordan er de to hjernehalvdele forbundet? 

Håber i kan hjælpe mig!

Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. februar 2017 af DrNielsen

Jeg er på min telefon, så du får lige den ultrakorte version. Så kan du skrive til min indbakke for uderligere forklaring.

Temperatur registreres af termoceptorere. Nervefibrene løber ind i dorsalhornet i rygmarven og videre igennem traveris spinothalamicus og ender i den posterolaterale del af thalamus. Fibrene krydser over.

Det er vigtigt at adaptere til tryk hurtigt, fordi hjernen er dybt afhængig af ilt. Når du besvimer falder trykket, og man bliver bevidstløs i løbet af ganske få sekunder. Genoprettes trykket ikke, nekrotiserer(dør) hjernevævet.

3'eren er lidt lang at forklare da det inkluderer mange sanser og hjerneområder. Til dit behov tror jeg der fiskes efter, af fibrene fra motorcortex krydser over. Det er således din venstre motorcortex der styrer højre arm og ben. Vær dog opmærksom på at det er lidt anderledes for ansigtsmimikkem.

Hjernen er forbundet af såkaldte kommisurforbindelser. Prøv at slå det op. En af de vigtigste hedder corpus callosum. Prøv at slå den op.

Svar #2
05. februar 2017 af 1999hjælp (Slettet)

#1 Jeg er på min telefon, så du får lige den ultrakorte version. Så kan du skrive til min indbakke for uderligere forklaring.

Temperatur registreres af termoceptorere. Nervefibrene løber ind i dorsalhornet i rygmarven og videre igennem traveris spinothalamicus og ender i den posterolaterale del af thalamus. Fibrene krydser over.

Det er vigtigt at adaptere til tryk hurtigt, fordi hjernen er dybt afhængig af ilt. Når du besvimer falder trykket, og man bliver bevidstløs i løbet af ganske få sekunder. Genoprettes trykket ikke, nekrotiserer(dør) hjernevævet.

3'eren er lidt lang at forklare da det inkluderer mange sanser og hjerneområder. Til dit behov tror jeg der fiskes efter, af fibrene fra motorcortex krydser over. Det er således din venstre motorcortex der styrer højre arm og ben. Vær dog opmærksom på at det er lidt anderledes for ansigtsmimikkem.

Hjernen er forbundet af såkaldte kommisurforbindelser. Prøv at slå det op. En af de vigtigste hedder corpus callosum. Prøv at slå den op.

Spørgsmål 2, mener jeg tryk mod huden


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. februar 2017 af DrNielsen

Det er fordi hjernen ellers ville blive bombarderet med sanseindtryk. Når du sidder ned ville det være uhensigtsmæssigt konstant at blive mindet om det :-)

Skriv et svar til: Nervesystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.