Samfundsfag

Hvad er reglerne inden for andenhåndskøb?

07. februar 2017 af hhmm23 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej på skolen har vi en samtale angående andenhåndskøb.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde svarende for hvad reglerne for andenhåndskøb er?

Andenhåndskøbene gælder over DBA og gennem bekendte :) 

P.S. når andenhåndstingen bliver købt er den en tredjehånds, mister den så værdien ?

 

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. februar 2017 af LilanKahn (Slettet)

Som privat person der sælger til en anden person bliver ting ofte solgt som beset med mindre andet er aftalt. Det vil sige at du som udgangspunkt ikke har nogen fortrydelses ret.

"P.S. når andenhåndstingen bliver købt er den en tredjehånds, mister den så værdien ?"

Ja, nej, måske. Kommer an på hvad der bliver solgt fx en guldkæde mister ikke værdi af blive solgt 15 gange, men en smartphone/bog gør. Omvendt har du fx professionelle opkøber der køber lopppe fund og sælger for mere værdi.


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. februar 2017 af hesch (Slettet)

Ved videresalg medleverer jeg original faktura med kvittering for betaling.

På bagsiden noterer jeg hvem jeg har videresolgt til, igen med kvittering for betaling.

For dyrere ting ( brugt bil ) kan du indhente oplysninger om evt. pant i "tingen".

Så skulle den vist være god nok.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. februar 2017 af Justitia

Jeg har aldrig hørt ordet "andenhåndskøb", men tag eventuelt et kig på; købeloven, aftaleloven, gældsbrevsloven og tinglysningsloven.


Skriv et svar til: Hvad er reglerne inden for andenhåndskøb?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.