Biologi

hjællp eksponentiel og logistisk vækst haster!!

09. februar 2017 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

hvad er helt præcis forskellen på logistisk og eksponentiel vækst i forhold til gærceller. jeg kan ikke helt rigtig skelne imellem forskellen

håber der er nogen der kan hjælpe

på forhånd tak


Svar #1
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

når jeg så skal forklar denne graf er den så logistisk eller eksponentiel og hvorfor, fordi jeg mener den er eksponentiel

vedhæfter grafen i en fil


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2017 af mathon

logistisk


Svar #3
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

hvorfor


Svar #4
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

hvorfor er grafen logistisk


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. februar 2017 af mathon

fordi grafen har en vandret asymptote (ofte kaldt bæreevnen).

                             y=\frac{M}{1+Ce^{-aMx}}   
hvor 
                            y\rightarrow M   for x \to \infty


Svar #6
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

okay nu har jeg et par spørgsmål der er to opgaver som jeg ikke helt er sikker på

det er forbindelse med en rapport som handler om gærvækst, den første opgave lyder

Gør rede for mindst en differentialligningsmodel, der kan beskrive udviklingen i antal gærceller som funktion af tiden. du skal præsentere og begrunde modellen, diskutere dens begrænsinger og udlede løsninger der findes.

Jeg har nu lavet graf/model, (som jeg også startet med at spørge til, om det var en eksponentiel eller logistisk), der viser dette, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal forklarer grafen, der er jo den der differentialligning dN/dt = rmax*N* (K-N/K), men hvordan skal jeg koble det sammen så det kan blive en forklaring til grafen. jeg er helt lost og jeg skal aflevere opgaven om aftenen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. februar 2017 af mathon

Grundlæggende:
               differentialligningen
                                                    \frac{\mathrm{d} y}{\mathrm{d} x}=a\cdot y\cdot (M-y)\; \; \; \; \; \; 0<y<M\; \; \wedge\;\; a,M\in\mathbb{R}_+
              har løsningen:
                                                     y=\frac{M}{1+Ce^{-aMx}}              


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. februar 2017 af mathon

hvor
             \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=r_{max}\cdot N\cdot \left ( K-\tfrac{N}{K} \right )

             \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=\frac{r_{max}}{K}\cdot N\cdot \left ( K^2-N\right )

             \frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=a\cdot N\cdot \left ( M-N\right )\; \; \; \; \; \; \; \; a=\frac{r_{max}}{K}\; \; \wedge\; \; M=K^2


Svar #9
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

den der står i min bioteknologi formelsamling er

dN/dt = rmax*N*(K-N / K)

har løsningen

N(t) = K/ 1+c*e^-rmax*t

man man ikke bruge den


Svar #10
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

OK men jeg vedhæfter lige opgaven med mine besvarelser i så du hvad jeg ikke forstår eller har gjordt forkert


Svar #11
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

jeg er virkelig stresset og har virkelig brug for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. februar 2017 af mathon

Jeg ville mene, at det skulle være

                                   N(t)=\frac{K^2}{1+Ce^{-r_{max}\cdot t}}

                         


Svar #13
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

løsningen er

N(t) = K/ 1+c*e^-rmax*t


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. februar 2017 af mathon

OK

         r_{max_1}\cdot K=r_{max}
bliver formlen
                          N(t)=\frac{K}{1+Ce^{-r_{max}\cdot t}}

   


Svar #15
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

ok

men der er en graf som er logistisk, som jeg skal forklare og jeg tror at min forklaring er forkert jeg vedhæfter en fil med grafen og min besvarelse

Vedhæftet fil:graf.docx

Svar #16
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

har virkelig brug for hjælp til opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #17
09. februar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Vægten af hele opstillingen, der vejes, er 360,74 g eller hvad?

Forbrugt masse må være lig med forbrugt glukose. 

Logistisk vækst:

Nølefasen: Tilpasning til vækstbetingelser - længden af denne fase er afhængig af vækstbetingelser som pH, næringskilde og temperatur. 

Eksponentiel vækstfase: Populationen vil vokse med konstant hastighed, og der vil ske en fordobling i antallet af gærceller i løbet af en generationstid. 

Stationær fase: Begrænsning af vækst grundet faktorer som pladsmangel, affaldsstoffer og/eller mangel på føde. 

Dødsfase: Antal døde gærceller overstiger antal nydannet. Sker ofte pga. mangel på næring. 


Svar #18
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

den forklaring jeg har givet af grafen er den rigtig


Brugbart svar (0)

Svar #19
09. februar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Hvad er problemet så? 


Svar #20
09. februar 2017 af iisommerii (Slettet)

jeg spørg dig er min forklaring rigtig


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.