Teknologi

Spændingsfald i blandede forbindelser

09. februar 2017 af Flach123 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej der.

Er virkelig kørt fast i nogle opgaver med blandede forbindelser da jeg ikke kan huske hvordan det med spændingsfald skal regnes på..

En modstand R1 = 250Ω er forbundet i serie med to paralelle modstande R2 = 360 Ω og R3 = 570 Ω. Spændingen over kredsen er 230 V.

Jeg ved at den samme spænding går igennem R1 så derfor R1 = 230 V 0,92A

Hvordan finder jeg ud af hvor mange volt der bliver givet videre til R2 og R3 som sidder i parallel?

Tak på forhånd

Mvh

Maskinmesterstuderende der kæmper med lektier til imorgen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2017 af peter lind

se dit andet indlæg om samme emne


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2017 af Number42

Altså først: Volt (V) er spændig og kræver to punkter for at blive målt, Det er altså en forskel melle to punkter. Ligesom tryk forskel.

Du kan ikke videregive spænding nogensteder hen !

Strøm (I) er noget der der fungerer som vand der flyder, det løber i ledninger som vand i et rør. Den flyder videre gemmen dine modstande.

V = R *I Strøm gennem modstanden R frembringer en spænding over modstanden, Spænding frembringer en strøm der er I = V/R

I din opgave kan du behandle to modstande ad gangen  enten i serie ( så adderer du de to modstande for at få en anden modstand der erstatter de to i serie, jeg kalder de to modstande Ra og Rb som illustration) altså Rp = Ra+Rb 

Du kan behandle to parallel modstande ved at finde en modstand der kan erstatte de to Rs = 1/Ra+1/Rb

Fx:

Opgave 5: Du har to parallel modstande R2 og R3 så Rp = 1/(1/R2+1/R3) = (R2+R3)/(R2*R3)

Du erstatter nu paralforbindelsen med Rp og har så to serie modstande R1 og Rp så

Rs = R1+Rp

Nu er V = Rs *I, strømmen løber gennem R1 og deler sig derefter mellem R2 og R3. 


Skriv et svar til: Spændingsfald i blandede forbindelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.