Fysik

Hjælp søges :-)

12. februar 2017 af Kristensenalex - Niveau: B-niveau

Billedsekvensen viser en solnedgang, hvor det virker som om der dannes et spejlbillede af den nederste del af solen.  Der er naturligvis ikke tale om en rigtig spejling men en eller anden form for optisk effekt i atmosfæren.

Skriv en tekstforklaring til billedet.
 
Tag bl.a. stilling til om der er tale om en normal luftspejling eller en svævende luftspejling. Og om det er koldere eller varmere ved havoverfladen end i luftlagene lidt længere oppe.

Stikord: Luftspejling, temperatur, temperaturforskel, tæthed eller densitet, brydningsindeks, brydningsloven


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. februar 2017 af Soeffi

#0...Skriv en tekstforklaring til billedet.

Har du omtalte billede?


Svar #2
12. februar 2017 af Kristensenalex

Ja jeg har billedet, jeg vedhæfter billedet

Vedhæftet fil:20170212_125208.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. februar 2017 af Soeffi

Luften består af lag af luft med forskellig temperatur. Mellem hver lag brydes lyset (ligesom lys brydes mellem luft og vand) indtil det til sidst peger opad. Det man ser på billedet gælder, hvis lagenes temperatur falder med højden over havoverfladen (hvilket er det normale).

Hvis luftlagenes temperatur stiger nedefter (hvilket er unormal og kaldes inversion) får man den omvendte effekt, der kaldes et fata morgana. Jeg tror, at det er det som opgaveteksten kalder en svævende luftspejling.


Skriv et svar til: Hjælp søges :-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.