Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Utilfreds med karakter i SRP

13. februar 2017 af cilleso (Slettet)

Hej alle! 
Jeg fik min karakter for min SRP i sidste uge, og jeg er på ingen måde tilfreds - Jeg føler ikke at karakteren afspejler mine evner, og den er slet ikke retfærdigt givet. Min lærer havde på forhånd en mening omkring forfatteren af den bog jeg analyserede i Dansk, hvilket jeg mener, er kommet til udtryk i karaktergivningen. Jeg vil derfor høre, om der er nogen, der eventuelt vil læse SRP'en igennem (især analysen og diskussionen) og give et bud på en karakter ud fra dette? Helst en med erfaring som Dansk - eller Samfundsfagsgymnasielærer. Jeg har endnu 10 dage til at indgive en klage, så det skal helst være kigget igennem inden da. Karakteren bliver ikke oplyst her, da den vil sidde i baghovedet under læsningen af SRP'en. Jeg har desuden fjernet navnene på mine vejledere i denne version, for at holde deres navne anonyme. 
Mvh Cille

Vedhæftet fil: Færdig SRP - #1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2017 af Slutprut (Slettet)

Jeg har lige skimmet den igennem, og du har for det første ingen delkonklussioner med overhovedet!!!! Derfor bliver din konklussion også roddet, hvor der er for meget overflødigt fra din redegørelse med. For det andet har du ikke læst korrektur tydeligt nok igennem. For det tredje er din litteraturliste under "links" ikke korrekt. For det fjerde er der ingen rødtråd i din opgave - din 4 siders redegørelse bliver ikke brugt til noget som helst i din analyse. 

Jeg gætter på du har fået mellem 4-7? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. februar 2017 af DrNielsen

Hey Cille!

Jeg har også lige skimmet og altså ikke nærlæst. Jeg vil starte med at sige at min baggrund hverken ligger inden for undervisning eller nævnte fag. Til gengæld er jeg vant til at læse en del faglitteratur. Så på det grundlag vil jeg lige give mit besyv med, men uden at estimere en karakter - håber du kan bruge det!

1: Delkonklusioner kan være gode at have med i et længere værk, men er ikke et must. De sikre overskuelighed i opgaven hvilket er en meget stor fordel. Det hjælper også dig selv til at huske de aspekter du gerne vil inddrage i den endelige konklusion.

2: En samlet diskussion er også tit en fordel at tage med. Her kan du veje fordele/ulemper, specielle forhold osv. Det hjælper dig med ikke at konkludere noget absolut. I naturvidenskab skal man passe utrolig meget på meg at konkludere noget absolut, og jeg tænker dette forhold også gør sig gældende i dine fag. Det er meget bedre at tage forbehold og være relativ. Det driller mig lidt at konklusionsafsnittet starter med "Det kan hermed konkluderes ....". Det er meget absolut.

Desuden kan du i diskussionen forklare relevansen af opgaven. En SRP er i virkeligheden et forsøg på at lave et videnskabeligt stykke arbejde. Derfor er det også vigtigt at vide hvorfor emnet er relevant. Hvis jeg f.eks. laver et forsøg på en mus, skal jeg kunne redegøre for hvorfor det er relevant for mennesker. På samme måde kan du eks. diskutere hvorfor identitetsproblemer er relevante.

3: Det virker som om indholdsfortegnelsen ikke virker. Punkt 3 skal starte på side 16 jf. indholdsfortegnelsen, men starter reelt først på side 20.

#1 nævner der mangler en rød tråd. Det har jeg simpelthen ikke læst opgaven godt nok igennem til at kunne udtale mig om.

Generelt vil jeg ellers sige, at du har fået bygget din opgave op med fine overskuelige afsnit. Ydermere synes jeg dit sprog er pænt og velformuleret!

Håber du kan bruge kritikken - det kan godt være jeg har skudt helt ved siden af med noget af det!

Go' vind herfra.

/J


Svar #3
15. februar 2017 af cilleso (Slettet)

Hej begge to! Tak for feedback'en. Jeg fik at vide af min samfundsfagslærer - og vejleder - at jeg IKKE skulle tage delkonklusioner med i min opgave, da man kun skulle gøre dette i en sammenligning. Dette valgte jeg så at følge, da jeg tænkte, at det nok var bedst at følge min lærers vejledning, selvom det dog undrede mig lidt. Derudover fik jeg at vide af min dansklærer, at samfundsfagsdelen (altså redegørelsen) først skulle "kobles" på i diskussionen, og ikke før, da analysen skulle fokusere på andre aspekter. 
Min redegørelse lå til 10, hvortil jeg fik at vide, at analysen havde trukket enormt meget ned. Normalt ligger jeg til 10-12 i dansk, og vi analyserer tekster på præcis samme måde som gjort i SRP'en. Derfor er jeg meget forvirret over, hvordan min dansk-lærer er gået imod mig under karaktergivningen. Derudover sagde de, at jeg skulle have brugt 2 (!!!) begreber yderligere i min diskussion, og ellers var det fint. Dette forstår jeg ikke, da den givne karakter (som stadig forbliver anonynm) ikke afspejler sig i deres begrundelser overhovedet! 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. februar 2017 af DrNielsen

Jamen det lyder jo velfunderet og velargumenteret. Om der er grundlag for en klagesag ved jeg ikke. Jeg tror det er svært når det bliver ord mod ord. Det lyder til at du har talt med rette vedkommende - hvad siger de til de valg du har truffet i forhold til de råd de selv har givet? :-)


Svar #5
15. februar 2017 af cilleso (Slettet)

Da jeg havde valgt mit emne, og skulle til at vælge et litterært værk, gav min dansklærer mig én bog, som hun mente, at jeg skulle analysere, da hun 'bare eeeelsker' forfatteren. Bogen kunne på ingen måde sættes i relation til det senmoderne samfund, og jeg valgte derfor i stedet "Bavian". Dennes forfatter er min lærer ikke "fan" af, hvilket jeg også mener, er kommet til udtryk under karaktergivningen, da mit valg af værk åbenbart var en af begrundelserne for, at min karakter blev hevet ned. Derfor mener min samfundfagslærer nu, at jeg skulle have lyttet til min dansklærer mht til valget af litterært værk. Under et møde med mine vejledere (angående karakteren) nævnede min samfundsfagslærer, at jeg, som sagt, skulle have lyttet til dansklæreren angående valget af bogen, og at dette blev sagt mange gange. Til det svarede jeg, at jeg intet havde hørt om, at hun mente at en anden bog ville være bedre. Hertil svarede læreren, at så var det nok blevet sagt efter at jeg var gået (???) - hvad kan jeg bruge det til? Desuden er jeg er klar over at muligheden for påstand mod påstand vil opstå i tilfælde af en klagesag, og samtidigt vil jeg ikke "gamble" med mine standpunktskarakterer i de 2 pågældende fag ved at føre en klagesag mod lærerne, da jeg ligger på 12 i dem begge. Jeg er på bar bund, for at sige det mildt :) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. februar 2017 af DrNielsen

Det lyder forrykt. Ydermere skal valg af værk ikke have indflydelse så længe der i tilstrækkelig grad kan argumenteres for relevans :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. februar 2017 af Bjarnesen (Slettet)

Vil også lige sige, at jeg fik også besked på, at delkonklusioner  var bedst at undlade. Jeg skrev derfor ikke "delkonklusion", men derimod gav jeg en sammenfatning af, hvad jeg havde skrevet i mit afsnit. 


Svar #8
18. februar 2017 af cilleso (Slettet)

Altså uanset hvad, så lå min redegørelse til 10-12, hvilket jeg fik at vide, som om jeg havde delkonklusioner med eller ej, ville ikke have nogen betydning for den del. Jeg fik at vide, at det var analysen og delvist diskussionen der trak ned - Er lidt på bar bund mht til hvad jeg skal gøre. I kender tilfældigvis ikke en dansklærer, der eventuelt kunne læse den igennem? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. februar 2017 af Bjarnesen (Slettet)

Spørgsmålet er i virkeligheden om, det kan betale sig at klage eller ej. Hvis du har fået 7, så kunne man måske argumentere for, at det måske er bedst at tage karakteren til sig og leve med det. Hvis du derimod fik 4, så er det en anden sag, hvis du er sikker på din sag (at du kan få en højere karakter). 


Svar #10
18. februar 2017 af cilleso (Slettet)

Jeg mener selvfølgelig selv, at min opgave er bedre end den givne karakter - men det synes man jo altid selv. Derfor vil jeg gerne have en lærer til at læse og vurdere opgaven, men indtil videre har jeg ikke kunne finde nogen, da de ikke vil "gå imod" deres kollegaer, selvom de ikke engang har kendskab til lærerne. Det ser umuligt ud, desværre. 


Skriv et svar til: Utilfreds med karakter i SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.