Biologi

Hvor i cellen processen foregår og hvad formålet er med den (figur 3).

13. februar 2017 af Bianca2009 - Niveau: C-niveau

Hejsa:) jeg står og mangler lidt hjælp til at forstå både spørgsmål og en forklaring.

Den kemiske proces ilten indgår i inde i en cellen, hvor i cellen processen foregår og hvad formålet med den er (figur 3) 

Håber i kan hjælpe! tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2017 af OnceUponATime

Hvilken process? Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Du skriver det, som om at processen er at danne ilt??

Eller mener du, i hvilken kemisk proces ilt indgår?

Så kan jeg fortælle dig, at ilt blandt andet indgår i citronsyrecyklussen som findes i mitokrondrierne.


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. februar 2017 af ChemistryIsKey

For at være en flueknepper, så foregår forbruget af ilt ikke i Krebs cyklen, men i respirationskæden (Krebs cyklen danner et vist antal ATP for sig selv, men primær funktion er at levere højenergiske elektroner til elektronbærere, som fører dem til respirationskæden), mere specifikt i det fjerde kompleks kaldt cytochrom C oxidase, beliggende på mitokondriernes indre membran (som et multi-pass transmembran protein) :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. februar 2017 af ChemistryIsKey

På C-niveau er det nok fint bare at vide, at ilten forbruges i mitokondrierne, hvor der under anvendelse af ilten dannes energi (respiration). Mitokondrierne kaldes også cellernes kraftværker :)


Svar #4
18. februar 2017 af Bianca2009

Okay tusind mange gange tak for hjælpen! det hjalp en del :)) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. februar 2017 af OnceUponATime

#2 Der må jeg være uenig, fordi der forbruges ilt 2 gange i Krebs cyclus, og 1-1,5 gange i respirationskæden. Dvs. der forbruges ilt begge steder :P


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. februar 2017 af ChemistryIsKey

#5

Hmm i den Krebs cyklus jeg har lært om, forekommer ilt ikke i nogen af reaktionerne. Ved ikke om der findes forskellige udgaver med flere trin, jeg har i hvert fald kun set nedenstående, hvor ilt ikke indgår:


Skriv et svar til: Hvor i cellen processen foregår og hvad formålet er med den (figur 3).

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.