Studievalg og videregående studie

Gym og matematikstudiet

13. februar 2017 af nejvelda

Hej

Jeg regner stærkt med at søge ind på matematikstudiet til sommer, enten på KU eller SDU (har ikke bestemt mig endnu).

Til sommer vil det være to år siden jeg blev student og dermed to år siden jeg havde matematik A. Hvad vil i råde mig til at forberede eller se lidt på, så jeg er lidt klar når jeg starter til september?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. februar 2017 af marcomajland (Slettet)

Hej :)

Læser ikke matematik men derimod fysik på AU så har nogle enkelte matematik fag så som lineær algebra. Ud fra hvad andre matematikere har fortalt, så er det generelt en god ide at have styr på emner som calculus (differentialregning og integralregning), lineær algebra og algebra. På AU har man faget Calculus på første år og der er det en fordel at være bekendt med differentialregning og integralregning som man jo er fra gymnasiet. Desuden er vektorregning og abstrakt algebra en fordel til lineær algebra.


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. februar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Hvis du ikke har gjort det, kan du læse lidt om fagene her: http://bachelor.au.dk/matematik/ 


Svar #3
14. februar 2017 af nejvelda

Takker Jer begge!

Jeg læste dette på KU's hjemmeside: Matematikuddannelsen er for dig, der har sans for tal og kan tænke både kreativt og abstrakt.

Om jeg har sans/flair for matematik ved jeg faktisk ikke selv: Matematik var nærmest mit eneste ynglingsfag i gymnasiet. Det studie jeg går på nu savner jeg matematikken ufattelig meget. Men jeg synes nu ikke jeg tænker så kreativt og abtrakt. Om det er noget man kan lære og kommer til, når man studerer matematik ved jeg ikke om er muligt.

Hvad kan I sige til det? :/


Svar #4
16. februar 2017 af nejvelda

Var det et dumt opslag/spørgsmål eller..? :/


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. februar 2017 af EnStuderende

Tag ikke det der står så højtideligt. Du kan lide matematik? Så søger du vist bare ind :)

Svar #6
20. februar 2017 af nejvelda

Jo jeg har godt kunne lide det siden gymnasiet og jeg savner det også vildt meget på min nuværende studie, da vi slet ikke har matematik. Men jeg ved bare ikke om jeg er god nok til det, nu når det bliver et sådant højt niveau. På matematik B fik jeg ofte 10-12. På A niveau fik jeg 10 for mine afleveringer og 7 til terminsprøve og 4-7 til eksamen.


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. februar 2017 af Jegvedingenting

Et par gode ting at kunne:

1) Vær god til at isolere ligninger

2) Hav styr på aritmetikken

3) Hvis du kan differentiere differentialligninger på A-niveau og integrere på A-niveau og har styr på meget af vektor regning, så ligger du godt.

Ellers så vil differentialligninger, integralregning og vektorer i flere dimensioner være meget brugte værktøjer.

Men at kunne aritmetikken og være nogenlunde til at isolere og differentiere vil være et rigtig godt udgangspunkt.


Skriv et svar til: Gym og matematikstudiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.