Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Undren over karakter og problemformulering

14. februar 2017 af martin1230 (Slettet)

Jeg har en god ven som netop har modtaget karakter for sin SRP, hvilket har skabt stor undren. Derfor har vedkommen sendt opgaven til mig og ønsker min mening. Det første der springer i øjnene er den problemformulering som vejleder har formuleret, aldrig har jeg set så lang og omstændig problemformulering, hvor der efter min mening også bliver rodet rundt i de taksonomiske niveauer. 
Jeg læser selv på 6. semester på universitetet og vil mene jeg efterhånden har set en del problemformuleringer!
Giv gerne jeres mening om den.. :-) 

Problemformulering;
Gør rede for den biologiske baggrund for fedme og diskuter den helbredsmæssige betydnign af fedme, idet du inddrgaet bilag 1.,2. og 3. 

Beskriv det forsøg du har lavet om regulering af blodsukker og forklar hvilken relevans det har for din problematik.

Analyser Fast Food Nation af Eric Schlosser og/eller Fatland af Greg Crister, samt selvvalgt materiale med specielt henblik på argumentationsmetoderne og budskaberne. Analyser desuden den kulturelle baggrund og konsekvenser af det man kalder 'fedmeepidemien' i USA.

Diskuter, hvordan man kan forebygge og reducere forekomsten af overvægt og fedme og diskuter hvilken rolle den enkelte og samfundet spillet i denne forebyggelse. Inddrag her bilag 4. 

Vurder mulighederne for at den samme udvikling, som i USA, vil finde sted i Danmark. Inddrag bilag 5. 

Besvarelsen skal have et omfang af 15-20 sider eksklusiv bilag. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2017 af Justitia

Jeg synes spørgsmål 1, 2 og 3 hænger rigtig godt sammen. Dog finder jeg at noget af den sidste del af spørgsmål 4 af mindre væsentlig betydning for den røde tråd. Jeg er velvidende om, at der skal inddrages to fag, men jeg mener, at dette kriterium opfyldes selv uden midter-spørgsmålet i spørgsmål 4. Spørgsmål 5, synes jeg i sig selv er fin. 

Så alt i alt, så synes jeg det er en fin problemformulering. Men jeg synes dog at især spørgsmålet: "og diskuter hvilken rolle den enkelte", synes jeg er, er at pebre dén. Der kan sikkert argumenteres for, at problemformuleringen er mere urimelig, dette udelukker jeg ikke. 

Din ven skriver i biologi & samfundsfag, korrekt? 


Svar #2
14. februar 2017 af martin1230 (Slettet)

Biologi og engelsk..

Jeg synes dog jeg finder længden skudt helt viden siden af taget omfanget i betragtning. Deruover kan jeg heller ikke se hvordan man som studernede selv skal have mulighed for at vise evnen til at indsamle datamaterialer m.m. når man påtvinges så mange konkrete materialer som er tilfældet her :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2017 af Justitia

Hold da op, jeg var ret sikker på biologi og samfundsfag.... Jeg synes problemformuleringen, lægger sig meget op af det samfundsfaglige. Man kunne godt ha' undladt den sidste del af både spørgsmål 3 & 4 så. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. februar 2017 af Jerslev

#0: Først og fremmest er det ikke nogen problemformulering, der skal skrives til en SRP - det er en opgaveformulering, hvor der skal stå klart og tydeligt, hvad eleven forventes at besvare. Problemformuleringer er noget, som eleverne selv laver, mens opgaveformuleringer er vejledernes ansvar.

#2: Der er bestemt plads til, at eleven selv skal " udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale" (som det hedder sig i læreplanen) - bemærk, at eleven skal finde selvvalgt materiale til et af spørgsmålene.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Undren over karakter og problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.